RTBF-journalist Deborsu 'schuldig aan deontologische fouten'

15/05/13 om 20:04 - Bijgewerkt om 20:03

De Franstalige Deontologische Raad oordeelt dat RTBF-journalist Frédéric Deborsu zich schuldig heeft gemaakt aan deontologische tekortkomingen in zijn boek 'Koningskwesties'.

RTBF-journalist Deborsu 'schuldig aan deontologische fouten'

© AFP

Journalist Frédéric Deborsu heeft zich in zijn boek "Koningskwesties", over het reilen en zeilen binnen de Belgische koninklijke familie, schuldig gemaakt aan verschillende deontologische tekortkomingen. Zo luidt de uitspraak van de Franstalige Deontologische Raad, de tegenhanger van de Raad voor de Journalistiek.

InsinuatiesHet koninklijk paleis had op 31 oktober een klacht ingediend. De Conseil de déontologie journalistique (CDJ) ziet drie tekortkomingen: het gebruik van insinuaties, het niet eerbiedigen van het "off"-karakter en de aantasting van het privéleven.

Volgens de CDJ insinueert Deborsu en pleegt hij een inbreuk op de persoonlijke levenssfeer als hij het in zijn boek heeft over de vermeende homoseksuele relatie van prins Filip met Thomas d'Ansembourg of de ivf-behandelingen waarop het prinselijk koppel een beroep zou hebben gedaan voor het verwekken van hun kinderen.

Off the record

Wat betreft het niet eerbiedigen van het "off the record"-principe verwijst de CDJ naar een "off"-interview van Deborsu met de koning in 1994. De journalist gaf dat interview integraal weer in zijn boek.

Volgens de Franstalige Deontologische Raad is de klacht van de intendant van de Civiele Lijst van de Koning op een aantal vlakken ook ongegrond. Deborsu heeft zich niet bediend van geruchten, plagiaat of fictie bij de voorstelling van leden van de koninklijke familie. De aantasting van de persoonlijke levenssfeer betreft ook maar twee specifieke gevallen, aldus de CDJ.

Het koninklijk paleis toonde zich tevreden over de uitspraak. "We zijn tevreden dat de CDJ, het orgaan dat de organisaties van de Franstalige pers vertegenwoordigt, verschillende van onze bezwaren heeft weerhouden betreffende deontologische tekortkomingen in het boek van de heer Deborsu", luidt het.

De RTBF wilde geen commentaar kwijt. De Franstalige openbare omroep zal kennis nemen van de elementen uit het dossier en de uitspraak van de CDJ alvorens een standpunt in te nemen. (Belga/EE)

Onze partners