Rome: 'Nederlands reddingsschip moet maar naar Nederland'

21/06/18 om 16:48 - Bijgewerkt om 17:46

Bron: Belga

Italië weigert een Nederlands reddingsschip toe te laten.

Rome: 'Nederlands reddingsschip moet maar naar Nederland'

De Italiaanse minister van Binnenlandse Zaken Matteo Salvini © Reuters

De bemanning van de Lifeline, die vaart onder de Nederlandse vlag, zou enkele honderden bootvluchtelingen hebben opgepikt bij Libië, tegen de wil van de Italiaanse kustwacht in. 'Goed, ga met die lading mensen maar naar Nederland, maak je tocht maar een beetje groter', zegt de Italiaanse vicepremier Matteo Salvini in een videoboodschap op Facebook. 'Deze nephulporganisatie zal niet meer op Italiaanse bodem komen', voegde hij eraan toe.

De Lifeline is van een Duitse hulporganisatie. 'Het schip van de ngo Lifeline opereert in Libische wateren, in strijd met alle regels, met het internationaal recht', zo schreef de Italiaanse minister van Transport, Danilo Toninelli, op Facebook volgens het Italiaanse persbureau Ansa.

'Ze hebben 250 slachtoffers van een schipbreuk opgepikt ook al hebben ze niet de technische middelen om voor hun veiligheid of de veiligheid van de bemanning in te staan', voegde de minister eraan toe. Hij heeft de Italiaanse kustwacht gevraagd een onderzoek te openen.

Salvini en Conte zetten Italiaanse standpunt kracht bij in aanloop naar migratietop

Salvini en Conte zetten Italiaanse standpunt kracht bij in aanloop naar migratietop

De Italiaanse eerste minister Giuseppe Conte zal zondag de informele top over het Europese asiel- en migratiebeleid boycotten als de aanwezige leiders er enkel een voorbereide tekst kunnen ondertekenen. Dat heeft minister van Binnenlandse Zaken Matteo Salvini laten verstaan. Maar in een telefoongesprek met de Duitse bondskanselier Angela Merkel kreeg Conte naar eigen zeggen de belofte dat er zondag geen gezamenlijke verklaring zal worden opgesteld, maar slechts een overzicht van de nog openstaande discussiepunten.

Salvini en Conte lijken in de aanloop naar de informele migratietop van zondag en de Europese top van donderdag en vrijdag, waar migratie eveneens de agenda zal domineren, duidelijk te willen maken dat Italië niet met zich zal laten sollen.

Zoals bekend heerst er in Rome al langer onvrede over het feit dat de andere EU-landen zich te weinig solidair zouden tonen met de Italianen, die de afgelopen vijf jaar 700.000 migranten op hun kusten zagen toekomen. 'Ofwel ligt er (zondag) een nuttig voorstel over de verdediging van de buitengrenzen, de veiligheid en, ik zou durven toevoegen, de rechten van echte vluchtelingen op tafel, ofwel moeten we neen durven zeggen', zei Salvini donderdag. 'Als we er alleen maar een tekstje gaan krijgen dat door de Fransen en de Duitsers is voorbereid, moeten we misschien de verplaatsing niet maken.'

Woensdag zou premier Conte aan Europees Raadsvoorzitter Donald Tusk al te kennen hebben gegeven dat Italië vooruitgang eist bij de hervorming van de Dublin-verordening, die bepaalt welk land verantwoordelijk is voor de afhandeling van een asielaanvraag. Maar zonder een betere bescherming van de Italiaanse grens, weigert Conte over een verdeling van de migranten en asielzoekers over Europa te praten.

In een bericht op Facebook schreef Conte donderdagmiddag dat Angela Merkel hem in een telefoongesprek heeft gezegd dat er sprake is van een 'misverstand' en dat de ontwerpversie van de tekst die zondag aangenomen zou worden weer van de tafel kan verdwijnen.

De voorstellen van Italië zullen samen met de voorstellen van de andere landen besproken worden, aldus Merkel volgens Conte. Meer zelfs: de informele top zou zondag niet eindigen met een gemeenschappelijke verklaring van de deelnemende landen, maar met een overzicht van de onderwerpen die besproken werden en die ook op de Europese Raad van donderdag en vrijdag zullen terugkomen.

De spanningen tussen de 'frontlijnstaten' als Italië en de andere Europese landen werden op scherp gezet toen Italië twee weken geleden weigerde een schip met meer dan 600 geredde migranten te laten aanmeren. Donderdag kreeg ook een ander, Nederlands schip, die toestemming niet.

Onze partners