Ewald Pironet
Ewald Pironet
Senior writer van Knack
Opinie

07/05/14 om 06:48 - Bijgewerkt om 06:50

Rijlessen voor bestuurders

Elke chauffeur weet: wie alleen maar in zijn achteruitkijkspiegel kijkt, knalt vroeg of laat tegen op zijn voorligger aan.

Vorige week legde MR-vicepremier Didier Reynders in De Standaard en Le Soir uit waarom hij de hogere belastingen op de bedrijfswagens en de liquidatiebonus - de door de Vlaamse liberalen zo verfoeide 'pestbelastingen' - goedkeurde: 'Wij waren met de MR geen fan van die beslissingen, maar we konden ze wel laten passeren. Waarom? Omdat ze minder voelbaar zijn in Brussel en Wallonië dan in Vlaanderen.' Belangrijke beslissing worden hier dus genomen met een achterhaalde kruideniersmentaliteit: wat kost het en wat levert het op? Of die beslissingen passen in een visie over hoe onze toekomstige samenleving eruit moet zien, is van geen tel. Politiek cynisme ten top.

Elke chauffeur weet: wie alleen maar naar zijn instrumentenbord kijkt, komt nooit op zijn bestemming aan.

Ook tijdens de verkiezingscampagne draait het tot nu toe vooral dáárom: wat kost het me en wat levert het me op? Het is mogelijk een neveneffect van de gerechtvaardigde vraag om de partijvoorstellen op hun realiteitszin te laten becijferen: het grote, samenhangende verhaal is niet langer belangrijk, wel wat deze of gene maatregel scheelt in mijn portemonnee. 'De voorbije weken maakten de politieke partijen zich behoorlijk belachelijk door zich te verliezen in een opbod van belastingverlagingen', zegt emeritus professor Luc Huyse daarover verderop in dit blad. Maar in wat voor een maatschappij willen wij met onze kinderen en kleinkinderen over tien, vijftien jaar leven?

Delen

We leggen wel een erg grote last op de schouders van onze kinderen en kleinkinderen

Elke chauffeur weet: wie bang is in het verkeer, kruipt beter niet achter het stuur.

Vorige week, tijdens het Feest van de Arbeid, had de SP.A de uitgelezen kans om haar idealen en toekomstige samenleving in de verf te zetten. In plaats daarvan werd het een rondje N-VA en PVDA+-bashen. 'Tegen-zijn' is goed voor de oppositie, niet voor een partij die de ambitie zou kunnen hebben om onze samenleving vorm te geven. En dan werd 'angst' tot het sleutelwoord van deze campagne gebombardeerd. Zo boezemde SP.A-voorzitter Bruno Tobback mensen angst in voor de lieden die de mensen angst inboezemen, noteerde professor Carl Devos (UGent), die in zijn VRT-column verder uithaalt: 'Angst is de vondst van de inspiratielozen. (...) Een nederlaag voor al wie niets beters kan verzinnen.'

Elke chauffeur weet: wie niet ver genoeg vooruitkijkt, kan niet tijdig anticiperen.

Knack vroeg aan acht prominenten met een uiteenlopende achtergrond waarover de huidige verkiezingen écht zouden moeten gaan. 'Politici moeten een toekomstproject uittekenen voor een gemeenschap, en daarbij gaat het niet alleen over geld', vindt filosofe Tinneke Beeckman. 'Politici moeten niet alleen volgers en waakhonden zijn, ze moeten voorop durven te lopen', aldus Naïma Charkaoui, directeur van het Minderhedenforum. 'Waar is het wervende toekomstproject?' vraagt econoom Geert Noels zich af. 'We moeten even door de woestijn, maar hoe ziet het beloofde land eruit?'

Elke chauffeur weet: wie geen rekening houdt met de zwakke weggebruiker, is een potentiële moordenaar.

Wie het over een wervend toekomstproject heeft voor onze samenleving, heeft het meteen ook over de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen, vaak nog niet stemgerechtigd. De vorige en de huidige generaties leggen een wel erg grote last op hun schouders. Zij zullen moeten opdraaien voor de stijgende vergrijzingskosten, waarop we ons ondanks alle waarschuwingen onvoldoende hebben voorbereid. Zij zullen gebukt gaan onder steeds meer stress, verlies aan privacy, files, regeltjes enzovoort. Dat is voor de jeugd geen leuk vooruitzicht. Ook in deze verkiezingscampagne hebben de politici de kans gemist om hen en hun ouders en grootouders een enthousiasmerend toekomstproject voor te stellen. Zoiets wreekt zich op termijn.

De bestuurders van dit land kunnen nog een en ander leren van de echte chauffeurs.

Lees meer over:

Onze partners