Rekenhof wil duidelijker zicht op impact gelijkekansenbeleid in Vlaams onderwijs

(Belga) Het Rekenhof vindt dat de Vlaamse regering momenteel onvoldoende zicht heeft op de impact van haar GOK-beleid dat voor gelijke kansen moet zorgen in het onderwijs. Eerste auditeur-revisor Adri De Brabandere erkende in het Vlaams Parlement dat een echte effectiviteitsmeting zeer complex is en vermoedelijk teveel personeel en middelen vraagt, maar drong niettemin aan op extra stappen om te peilen naar de situatie op het terrein.

De Brabandere zakte donderdag naar de parlementscommissie Onderwijs af voor een opvolgingsbespreking van de aanbevelingen die het Rekenhof in 2008 gemaakt heeft over het Vlaamse gelijkekansenbeleid in het basis- en secundair onderwijs. Het hof wil met name weten of dat beleid de toestand effectief verbetert. De overheid zou immers moeten weten “hoe de situatie nu is en waar ze naar toe wil”, argumenteerde De Brabandere. “Maar op dit ogenblik is het nog altijd onduidelijk hoe de overheid vaststelt of haar beleid inzake gelijke onderwijskansen vorderingen maakt.” Ook op schoolniveau ontbreekt het volgens het Rekenhof nog aan instrumenten, waardoor een school moeilijk kan inschatten of ze effectief leerwinst boekt. Toch klonk er niet alleen kritiek. Zo bevestigde de auditeur dat onderwijsminister Pascal Smet “in grote mate” rekening gehouden heeft met de aanbevelingen van het Rekenhof uit 2008. Over de geplande initiatieven kon het Rekenhof zich nog niet duidelijk uitspreken, maar ook daar maakte Smet zich sterk dat hij de lijn van de aanbevelingen doortrok. (KAV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content