Reizigersverenigingen slaken noodkreet over Belgisch-Nederlandse treinverbinding

26/11/12 om 15:23 - Bijgewerkt om 15:23

(Belga) Reizigersverenigingen TreinTramBus en Rover zijn niet te spreken over de plannen van de NMBS en NS Hispeed, het onderdeel van de Nederlandse Spoorwegen dat internationale treinen exploiteert, met het treinvervoer tussen België en Nederland. Vanaf 9 december zou er in de plaats van de huidige Beneluxtrein een hogesnelheidstrein (Fyra) komen die niet stopt tussen Antwerpen en Rotterdam, terwijl er op de stoptrein Antwerpen-Roosendaal na geen alternatieven meer zouden zijn.

Reizigersverenigingen slaken noodkreet over Belgisch-Nederlandse treinverbinding

De reizigersverenigingen hebben alvast een klacht ingediend bij de Europese Commissie over kunstmatige prijsopdrijving door de NMBS en de NS op "het monopolietraject" Rotterdam - Antwerpen. "Door de tarieven voor deze reis zeer fors te verhogen en geen abonnementen meer te bieden, maken NMBS en NS misbruik van hun monopoliepositie", klinkt het. TreinTramBus en Rover betreuren het voorts dat de NMBS en de NS "klaarblijkelijk weinig of geen interesse tonen in een klassieke IC-trein als aanvulling op de snelle maar dure Fyra". Ze stellen daarom voor om voor dat traject de concurrentie te laten spelen. Volgens de organisaties moeten private bedrijven als Arriva of Veolia uitgenodigd worden om een alternatief voor te stellen, zoals een IC-treinverbinding met Roosendaal of Breda. Dat er voorlopig geen standaardopvolger van de Beneluxtrein komt naast de Fyra-verbinding, ligt voornamelijk aan het uitblijven van een akkoord over wie voor het eventuele exploitatieverlies zou opdraaien. Vorige week riep de Nederlandse sociaaldemocratische regeringspartij PvdA naar aanleiding van het conflict nog op tot een internationale top over het treinverkeer tussen België, Nederland en Duitsland. (ANA)

Onze partners