Regionale omroep RTV veroordeeld voor misbruik interimcontracten

16/05/13 om 18:28 - Bijgewerkt om 18:28

(Belga) De arbeidsrechtbank van Turnhout heeft de regionale omroep RTV (TV Kempen en Mechelen) veroordeeld voor misbruik van het systeem van interimcontracten. Dat meldt de Vlaamse Vereniging van Journalisten (VVJ) donderdag. Zes ex-journalisten van de zender daagden in april 2011 met de steun van de VVJ de regionale omroep voor de arbeidsrechtbank.

De journalisten werkten al jaren voor RTV met dagcontracten via uitzendkantoren. Slechts enkele mensen op de redactie kregen nog een gewone arbeidsarbeidsovereenkomst. Via de VVJ probeerden de journalisten tot een onderhandelde oplossing te komen, maar dat weigerde RTV. De arbeidsrechtbank stelt de journalisten nu volledig in het gelijk: interimwerk kan enkel in welomschreven wettelijke gevallen. Dat kan voor de vervanging van een vaste kracht, het opvangen van een tijdelijke vermeerdering van werk of de uitvoering van een uitzonderlijk werk. RTV kon evenwel niet aantonen dat een van die gevallen van toepassing is. Hoe dan ook volstaat het inroepen van "de crisis" niet als argument, aldus de rechtbank. En dus is het interimstatuut oneigenlijk gebruikt. RTV moet de journalisten nu achterstallig loon uitbetalen en de opzeggingsvergoeding gekoppeld aan een gewoon arbeidscontract. Ook achterstallige bijdragen voor het aanvullende journalistenpensioen zijn nog verschuldigd. "Hopelijk zet dit vonnis ook alle andere mediahuizen ertoe aan terughoudender om te springen met het interimstatuut", zegt de VVJ. "Ik kan niet reageren op het vonnis om de eenvoudige reden dat ik het nog niet heb gekregen", zegt Jan Peeters, directeur van RTV. "Ik vind het wél grof, dat de journalistenvereniging al een tekst over deze zaak heeft rondgestuurd." (Belga)

Onze partners