Recordaantal treinen reden afgelopen jaar door rood licht

© Belga

In 2015 zijn 92 treinen op het Belgisch spoornet door een rood licht gereden, een forse toename in vergelijking met 2014.

Vorig jaar zijn op het Belgische spoornet 92 treinen door een rood licht gereden. Dat is een forse toename tegenover 2014 (66 seinvoorbijrijdingen) en het slechtste resultaat in vijf jaar, zo blijkt uit gegevens van spoornetbeheerder Infrabel. Die benadrukt wel dat het aantal “potentieel gevaarlijke situaties” na zo’n seinvoorbijrijding verhoudingsgewijs daalt.

Het is het tweede jaar op rij dat het aantal seinvoorbijrijdingen op de hoofdsporen toeneemt. Infrabel wijst er wel op dat het aantal overschrijdingen bekeken moet worden op een totaal van zowat 1,3 miljoen treinen. Bovendien leidt een seinvoorbijrijding niet systematisch tot een gevaarlijke situatie, klinkt het.

Minder ‘potentieel gevaarlijke situaties’

Verhoudingsgewijs waren er vorig jaar zelfs minder “potentieel gevaarlijke situaties” dan in 2014, aldus Infrabel. Van de treinen die door een rood licht reden, stopten de meesten kort na het sein. Minder dan de helft (40 treinen) kwam op een risicovolle plaats tot stilstand, bijvoorbeeld een kruising met een ander spoor. Die proportionele verbetering is volgens Infrabel te danken aan de veiligheidssystemen TBL1+ en ETCS. De spoornetbeheerder roept daarom op om de investeringen in die systemen “onverminderd voort te zetten”.

Het Belgische spoornet is sinds eind vorig jaar volledig uitgerust met TBL1+; tegen 2022 zou dat ook het geval moeten zijn met ETCS. De locomotieven van alle spooroperatoren moeten normaal tegen eind dit jaar minstens TBL1+ aan boord hebben. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content