Recordaantal klachten bij Vlaamse overheidsdiensten

01/03/16 om 00:43 - Bijgewerkt om 00:43

Bron: Belga

(Belga) De diensten van de Vlaamse overheid hebben vorig jaar samen 57.433 klachten ontvangen, een stijging met 12 procent tegenover 2014 én een absoluut recordaantal. Dat blijkt uit het Vlaams Klachtenboek, waarin de Vlaamse Ombudsman de jaarrapporten van de verschillende klachtendiensten van de Vlaamse overheidsinstanties bundelt. Stiptheid bij De Lijn blijft de topper in het klachtenbeeld.

Recordaantal klachten bij Vlaamse overheidsdiensten

Recordaantal klachten bij Vlaamse overheidsdiensten © BELGA

Elke Vlaamse overheidsdienst (gaande van De Lijn, over de VRT tot Wegen en Verkeer) heeft zijn eigen klachtendienst. Telkens op 1 maart bundelt de Vlaamse ombudsman hun jaarrapporten in het Vlaams Klachtenboek. Ombudsman Bart Weekers ziet hoge oplossingsgraden bij de klachtendiensten van De Lijn en de VDAB. De VDAB-klantendienst lost acht op de tien terechte klachten zelf op. De Lijn scoort zeven op de tien "in de tweede lijn", bij de ombudsman. Volgens Vlaams Ombudsman Bart Weekers is dat een goede score. "Beide klantendiensten zijn meteen voorbeelden voor achterblijvers als Wegen & Verkeer of de sector van de sociale huur, die onderrapporteren en klachten te weinig linken aan hun kwaliteitsbeleid", zegt Weekers over de VDAB en De Lijn. Bij De Lijn blijkt stiptheid nog steeds één van de grootste ergernissen te zijn voor de klanten. Zowel ritten die niet (+26.26% of 4.505 klachten), te laat (+46.81% of 3.883 klachten) of te vroeg (+52.52% of 1.934 klachten) worden gereden leiden tot frustraties. (Belga)

Onze partners