"Reclametechnieken van online goksites wettelijk aan banden leggen"

25/06/16 om 15:48 - Bijgewerkt om 15:48

Bron: Belga

(Belga) "Er is nood aan een wet om de reclametechnieken van online goksites aan banden te leggen". Dat heeft Marijs Geirnaert, directeur van het Vlaamse Expertisecentrum voor Alcohol en Andere Drugproblemen (VAD), zaterdag gezegd. VAD verwacht dat de minister van Justitie hierin een leidende rol opneemt.

VAD reageert met dat standpunt, op vraag van Belga, op het nieuws dat de Belgen met 787 miljoen euro per jaar drie keer meer geld vergokken dan in 2011. De cijfers staan in het nieuwe jaarverslag van de Kansspelcommissie. De Tijd bracht de cijfers zaterdag naar buiten. "Die toename van het het vergokte geldbedrag verbaast me niets", zegt Geirnaert. "We krijgen in onze hulpcentra gelijkaardige signalen. Veel meer mensen zoeken hulp om van de gokverslaving af te komen." Een eerste oorzaak is dat het online aanbod de laatste jaren sterk gestegen is. "Mijnheer Naessens van de Kansspelcommissie wijst in zijn commentaar naar de spelletjes van de Nationale Loterij", zegt Marijs Geirnaert, "maar eigenlijk zijn de privé-goksites véél agressiever in hun reclametechnieken. Ze slagen erin om je in een mum van tijd verslaafd te maken, maar ze maken het bijna onmogelijk om er weer van af te geraken. Eigenijk is er een wettelijk initiatief nodig om die online goksites beperkingen op te leggen in de manier waarop ze mensen verleiden, onder andere via het toekennen van bonussen." Een ander verschil met de Nationale Loterij is dat de speler dan enkele dagen heeft tussen het plaatsen van de inzet en kennis van de uitslag, terwijl je bij de online sites meteen resultaat krijgt en meteen weer verleid wordt om in te zetten. "Ook daar zou een regeling kunnen uitgewerkt worden dat er een time-out wordt ingesteld, waarbij mensen even de tijd krijgen om na te denken, alvorens weer tot spelen te worden uitgenodigd." (Belga)

Onze partners