Reclamebudgetten schuiven van krant naar tv

07/02/12 om 18:05 - Bijgewerkt om 18:05

(Belga) De reclamemarkt schuift steeds verder op van gedrukte media naar radio en televisie. Dat blijkt uit cijfers van Mediaxim. Opvallend is wel dat het geïnvesteerde budget in de regionale tv-zenders met meer dan een derde is afgenomen.

Er werd in België vorig jaar 3.565.793.825 euro uitgegeven aan reclame, een stijging met een kleine 100 miljoen ten opzichte van 2010. De grootste bedragen worden nog steeds besteed op de tv-markt, gevolgd door de kranten, die echter een steeds kleiner stuk van de koek krijgen. De nationale tv-zenders kregen vorig jaar 1,411 miljard euro binnen via advertenties. Vtm is met 460 miljoen euro de grote slokop, en heeft zelfs 25 miljoen euro meer inkomsten dan in 2010. VT4 rukt verder op en kreeg 190 miljoen in kas. De VRT vangt een kleiner deel van de koek, met een daling tot 57 miljoen voor Eén. Studio Brussel en Radio 2 doen het wel goed, in tegenstelling tot MNM. Q-Music is de welvarendste radiozender, met 68 miljoen euro inkomsten in 2011. De krantenmarkt doet het in zijn geheel slecht. Zelfs de dagbladen die hun oplage zagen stijgen, zoals Het Nieuwsblad en De Standaard, konden minder advertentieruimte verkopen dan in 2010. Enkel de gratis kranten Metro en De Zondag wisten extra inkomsten te halen uit reclame. Bij de regionale tv-zenders ten slotte was de malaise in 2011 totaal. De reclamebudgetten daalden er met meer dan een derde. Onder meer TV Oost en TV Limburg moesten zo meer dan 500.000 euro prijsgeven, met ontslagrondes tot gevolg. (KME)

Onze partners