Reclame moet beter gecontroleerd worden: “Overheidsorgaan niet per se efficiënter”

(Belga) Dat 61 verenigingen ervoor pleiten reclameboodschappen te laten controleren door een federaal overheidsorgaan, in plaats van momenteel de Jury voor Ethische Praktijken in de reclame (JEP), “is niet het juiste debat”. Zo reageert de voorzitter van de Jury voor Ethische Praktijken, Piet Jaspaert, sceptisch.

Momenteel heeft de JEP de opdracht om de conformiteit van de reclameboodschappen te controleren. Het OIVO verweet het orgaan namens 61 verenigingen, waaronder de vakbonden, het ACW, het KAV en de Landsbond der Christelijke Mutualiteiten, dinsdag afhankelijk en partijdig te zijn. “We zijn niet verrast door bepaalde oude standpunten van het OIVO. Het is niet de eerste keer dat het kritiek heeft op een gebrek aan onafhankelijkheid en efficiëntie van het JEP. Ik betreur die ietwat makkelijke standpunten”, aldus Jaspaert. Volgens Jaspaert vergist het OIVO zich samen met de organisaties in hun vraag naar een federaal overheidsorgaan. “Ik ben ermee akkoord dat niet alles perfect loopt, maar onze actieradius is niet onbeperkt. In bepaalde gevallen staat ook justitie ten dienste van de verbruikers. Wat zou de meerwaarde zijn van zo’n orgaan? Ik vraag het me af”. Hij voegde eraan toe dat voor het JEP vooral sensibilisering van verbruikers van belang is. (KAV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content