Reclame met Koning Albert op affiche van datingsite komt er dan toch

(Belga) Ashley Madison, een Canadese datingsite voor buitenechtelijke relaties, zal vanaf woensdag in Brussel dan toch affiches kunnen ophangen waarop koning Albert II te zien is. De datingsite laat dinsdag weten dat ze een reclamegroep heeft gevonden die wel bereid is om haar medewerking te verlenen aan de campagne.

Naast het Belgische staatshoofd prijken ook de voormalige Amerikaanse president Bill Clinton en de Britse kroonprins Charles op de affiche. De begeleidende slogan luidt “Quel est leur point commun? Ils auraient dû penser à Ashley Madison” (“Wat hebben zij gemeen? Ze hadden aan Ashley Madison moeten denken”). De campagne is er enkel in het Frans. Het was de bedoeling dat er al vanaf dinsdag 300 dergelijke affiches in het Brusselse straatbeeld te zien zouden zijn. Maar dat ging niet door, omdat reclamebedrijf JCDecaux weigerde de affiches op te hangen. “Maar er heeft zich een nieuwe reclamegroep aangediend”, zegt Hélène Antier, communicatieverantwoordelijke van Ashley Madison. “We zullen onze campagne dus woensdag lanceren.” Ondertussen worden er wel vraagtekens geplaatst bij de wettigheid van de campagne. “Zonder toestemming van de betrokkene, kan je zijn beeld niet gebruiken voor een commerciële advertentie. Ook niet als het gaat om een publieke figuur”, zegt Emmanuel Cornu, een advocaat van de Franstalige orde van de Brusselse balie, die gespecialiseerd is in intellectueel eigendomsrecht. Ook Voka-Limburg is niet opgezet met de campagne. “De foto dateert van 2010, toen de koning onze organisatie bezocht”, zegt persverantwoordelijke Johan Grauwels. “Onze juridische dienst onderzoekt de zaak.” (JDH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content