Reclame doorspoelen op tv wordt betalend

Wie tv-programma’s opneemt en de reclame doorspoelt, zal daar binnenkort voor moeten betalen. Dat werd duidelijk tijdens een hoorzitting over de distributie van televisiezenders in het Vlaams parlement.

Het doorspoelen van de reclameblokken bij een opgenomen televisieprogramma wordt op termijn betalend. Dat leek de conclusie na een hoorzitting in het Vlaams parlement met de ceo’s van mediagroepen en distributeurs.

In de Mediacommissie van het parlement werd gediscussieerd over een voorstel van decreet van meerderheidspartijen CD&V, sp.a en N-VA. Daarin willen ze de distributeurs verplichten toestemming te vragen van alle omroepen voor elke functionaliteit die aan de lineaire tv-uitzendingen wordt toegevoegd.

Hoofdrolspelers in het debat waren vtm en Telenet, twee bedrijven die al een tijdje met elkaar in de clinch liggen. Vtm verwijt marktleider Telenet alle winsten van de digitale tv-revolutie op zak te steken, terwijl die zouden moeten worden verdeeld tussen zenders en distributeurs.

Twee digicorders

“Wij stellen daarom voor twee digicorders op de markt te brengen,” zegt Peter Bossaert, ceo van de Vlaamse Mediamaatschappij, “één waarmee reclame kan worden doorgespoeld en één waarmee dat onmogelijk is.”

Telenet kan zich in principe vinden in dat idee, maar verschilt

grondig van mening over het prijskaartje dat eraan vasthangt. Bossaert wil immers dat de digicorder waarmee niet kan worden doorgespoeld goedkoper wordt dan de huidige.

Prijskaartje

“Onmogelijk”, is te horen bij Telenet. “Het huidige toestel, met

ondersteuning en andere diensten inbegrepen, kost om en bij de 400 euro. Als we software moeten ontwikkelen om het doorspoelen te verhinderen zal die prijs gevoelig stijgen.”

De zenders geloven echter niet dat een digicorder zo veel kost.

“Dat toestel is welgeteld 70 euro waard”, maakt Bossaert zich sterk. (Belga/EE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content