Raad voor de Journalistiek wil meer naamsbekendheid

17/10/12 om 20:04 - Bijgewerkt om 20:04

(Belga) In het Antwerpse congrescentrum Elzenveld heeft de Raad voor de Journalistiek woensdag zijn tiende verjaardag gevierd. Naast een overzicht van de voornaamste verwezenlijkingen werd ook de toekomst van het orgaan besproken, onder meer op een debat met verschillende kopstukken uit de Vlaamse mediawereld.

De Raad van de Journalistiek is een onafhankelijke instelling voor zelfregulering van de media op het vlak van ethiek en deontologie. Hij stelt richtlijnen op en behandelt jaarlijks tientallen klachten van personen die zich door media onheus behandeld voelen. Zowat de helft daarvan gaat over onjuiste berichtgeving, een derde over privacykwesties en nog zowat een vijfde over zaken als plagiaat of undercoverproducties. In een panelgesprek werd woensdag de toekomst van de Raad onder de loep genomen. Vooral het gebrek aan bekendheid bij het grote publiek kwam aan bod. Volgens Frederik De Swaef, hoofdredacteur van Story en zelf lid van de Raad, kan dat onder meer bereikt worden door de beslissingen die de Raad neemt te publiceren op sociale media. Ook de contactgegevens van de Raad in elke editie van de voornaamste media meegeven, zou daar volgens de panelleden toe kunnen bijdragen. Tom Naegels, die bij De Standaard bemiddelt tussen de redactie en het lezerspubliek, riep dan weer op om bij elk medium zo'n onafhankelijke ombudsman aan te stellen en om strengere regels te creëren op het vlak van het contacteren van (familie van) slachtoffers. "Dan vrees ik dat heel wat media uit de Raad zullen stappen", aldus De Swaef. (KAV)

Onze partners