Proximus werkt aan procedure voor klanten die af willen van huurtelefoon

09/11/17 om 17:54 - Bijgewerkt om 17:55

Bron: Belga

(Belga) Telecombedrijf Proximus werkt aan een procedure voor klanten met een langdurig contract die niet langer hun telefoontoestel willen huren. Dat heeft minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) vandaag gezegd in de Kamer.

Het verhuren van telefoons kwam deze week aan bod in het Radio 2-progamma 'De Inspecteur'. Sommige klanten van Proximus betalen nog huur voor oude toestellen, die ze soms zelfs niet meer gebruiken. CD&V-Kamerlid Veli Yüksel stelde vandaag dat het telecombedrijf onterecht kosten aanrekent voor de huur van een toestel dat al lang is afbetaald. Volgens Yüksel gaat het vaak om kwetsbare, oude mensen. Minister Peeters gaf vandaag uitleg in de Kamer. Tot 1987 was de huur van een telefoontoestel bij de toenmalige RTT verplicht. Nu wordt de dienst nog aangeboden, wanneer klanten er nog expliciet om vragen. Er zijn nu nog 150.000 abonnees die een toestel huren. Het gaat merendeels om contracten van na 1987. Proximus vermeldt het huurbedrag duidelijk op de factuur. "De directie van Proximus erkent dat, ondanks die transparantie, er klanten zijn met langdurige contracten die zich er niet altijd bewust van zijn dat een aankoop voor hen een voordeligere oplossing kan zijn. Proximus zal in de komende dagen een procedure uitwerken voor die klanten met langdurige contracten die niet langer van de huurservice gebruik willen maken", zei Peeters. (Belga)

Onze partners