Proximus-panne van de baan, televisieklanten krijgen compensatie

09/01/18 om 13:49 - Bijgewerkt om 13:53

Bron: Belga

(Belga) Alle technische problemen bij Proximus zijn opgelost. Dat zegt een woordvoerster van het bedrijf. Klanten van Proximus TV krijgen ter compensatie twee weken lang toegang tot enkele extra zenderpakketten die normaal betalend zijn. Proximus zal hen zelf informeren hoe ze dat geschenk kunnen activeren.

Het begon gisterenavond met een stroompanne in een datacenter van Proximus. Normaal gezien treden dan back-upsystemen in werking, maar dat gebeurde niet. Het wordt nog onderzocht hoe dat komt, maar Proximus heeft "geen indicaties" dat er kwaad opzet in het spel is. Het gevolg was een uitval van Proximus TV bij veel klanten. "De panne was nationaal. Sommige klanten hadden geen problemen, bij anderen duurde het vijf minuten tot anderhalf uur. Nog andere klanten konden maar een aantal zenders bekijken. Dat het een grote panne was, blijkt uit het feit dat ons callcenter al snel overbelast was", zegt communicatiedirecteur Nele Van Malderen. Rond 21.15 uur was het probleem opgelost. "In de nasleep merkten we vanochtend echter een instabiliteit op van enkele interne applicaties. Daardoor was onze website bij momenten niet bereikbaar en waren er bij sommige klanten problemen met internet en sms", aldus nog Van Malderen. Proximus zoekt naar de oorzaak van de instabiliteit, maar heeft ook bij de tweede panne geen indicaties van kwaad opzet. Proximus heeft beslist om alleen de televisieklanten te compenseren voor het ongemak, ook de klanten bij wie Proximus TV gisterenavond niet uitviel. Het bedrijf zal hen rechtstreeks informeren hoe ze de compensatie kunnen activeren. Concreet zullen die klanten twee weken lang toegang krijgen tot enkele pakketten met Belgisch voetbal, films, series en kinderprogramma's. (Belga)

Onze partners