Proximus-klanten betalen nog steeds huur voor telefoon die ze niet meer gebruiken

29/10/16 om 07:20 - Bijgewerkt om 07:23

Bron: Belga

(Belga) Proximus-klanten betalen al jaren huur voor een telefoontoestel dat ze niet meer gebruiken. Het telecombedrijf is niet van plan hen te wijzen op de mogelijkheid hun toestel om te ruilen, of de huur op te zeggen. Test-Aankoop spreekt zaterdag in De Morgen van "oneerlijke praktijken".

Voor de telefoniemarkt in ons land in 1988 geliberaliseerd werd, hadden klanten de keuze tussen het aankopen van een toestel of er een te huren van de RTT, de voorloper van Belgacom en Proximus. Klanten die voor de huuroptie kozen, betalen sindsdien maandelijks 2,40 euro. De meerderheid van die klanten is intussen al lang overgeschakeld op een ander toestel, maar tenzij ze zelf de stap gezet hebben om hun huurcontract stop te zetten, tellen ze dat bedrag nog steeds neer. Proximus ziet daar geen graten in. De gebruikers werden destijds geïnformeerd dat ze het toestel konden aankopen, klinkt het. "Bovendien staan de huurkosten wel degelijk op de factuur vermeld. Daar dient een gedetailleerde en transparante factuur net voor", zegt Proximus-woordvoerder Jan Margot. Test Aankoop gaat minister van Telecommunicatie Alexander De Croo (Open Vld) aanspreken. "Hij moet kijken welke maatregelen hij kan nemen", aldus woordvoerder Simon November, die toevoegt dat hetzelfde geldt voor decoders van digiboxen, die zowel Proximus als Telenet aanbieden. (Belga)

Onze partners