Provincie Antwerpen wil zelf ingrijpen voor vlotter treinverkeer naar Nederland

(Belga) Om pendelaars na het wegvallen van de intercity-trein tussen Brussel en Amsterdam nog steeds vlot met de trein van en naar kleinere Nederlandse steden te laten sporen, wil het Antwerpse provinciebestuur zelf tussenbeide komen. Het overleg over de kwestie tussen minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) en zijn Nederlandse collega Melanie Schultz, bevoegd voor Infrastructuur, verloopt momenteel immers bijzonder moeizaam.

Vanaf december zou de Fyra-hst de zogenaamde “Amsterdammer” vervangen. Die treinverbinding zou echter geen stopplaatsen meer hebben in stations als Roosendaal, Dordrecht of Den Haag. Bovendien laat een nieuwe snelle verbinding Antwerpen-Breda op zich wachten omdat de discussie over wie die moet betalen, blijft aanslepen. Vandaag raakte bekend dat de Brabantse gedeputeerde van Mobiliteit Ruud van Heugten een brief wil sturen naar Magnette om het probleem aan te kaarten. “Maar een zoveelste brief zal niet veel veranderen”, vreest Antwerps gedeputeerde voor Mobiliteit Inga Verhaert (sp.a). “Ik heb een ander voorstel. Beide provincies zouden samen een bijzonder abonnement voor grenspendelaars in het leven kunnen roepen en aan de Belgische en Nederlandse spoorwegen kunnen vragen hun dienstverlening daaraan aan te passen.” Volgens Verhaert moet er op die manier niet gewacht worden op een politiek akkoord tussen de hogere overheden. “Als dat er dan uiteindelijk nog komt, is dat natuurlijk des te beter”, vindt ze. Verhaert wil het overleg nu al opstarten, maar beseft wel dat de afronding ervan pas na de verkiezingen zal kunnen volgen. (KAV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content