Proces brand Sabena Technics: Brussels Airport Company gelooft niet in hypothese dakbrand

(Belga) Op het proces over de brand die in mei 2006 loods 40 van Sabena Technics (SNT), op de luchthaven Brussels Airport, in de as legde, is de verdediging van luchthavenuitbater Brussels Airport Company (BAC) aan het woord gekomen. Die maakte brandhout van de hypothese volgens dewelke de brand het gevolg zou zijn van werken aan het dak van de loods.

Volgens de advocaten van BAC ligt de oorzaak duidelijk bij een kortsluiting in één van de vliegtuigen die in de loods stonden, én bij de manier waarop de SNT-werknemers gebruik maakten van zeer brandbare producten om dat vliegtuig schoon te maken. “Twee werknemers van SNT waren in het ruim van het vliegtuig gekropen om dat schoon te maken met white spirit en een uitermate ontvlambare solvent”, pleitte de verdediging van BAC. “De white spirit werd rondgespoten terwijl de solvent in een plastic emmer stond, terwijl die in een afgesloten recipiënt moest zitten. En dat in een kleine ruimte die nauwelijks verlucht was.” Ondertussen kreeg het vliegtuig stroom zodat de deuren konden geopend worden. Volgens BAC is het dan ook meer dan waarschijnlijk dat er zich een kortsluiting heeft voorgedaan, die de solventdampen en de white spirit deed ontbranden. Eén en ander veroorzaakte en hevige brand die dan op het dak zou overgeslagen zijn. BAC zou dan ook geen schuld treffen aan de brand. De rechtbank doet over enkele weken uitspraak. (KAV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content