Premie om uit de file te blijven: N-VA en CD&V schieten SP.A-voorstel af

Annick De Ridder © Belga

N-VA en CD&V verwerpen het voorstel van oppositiepartij SP.A rond spitsmijden.

SP.A stelt voor om automobilisten die niet in de file gaan staan, financieel te belonen. Wie uit de spits blijft, zou in het voorstel tot 140 euro per maand kunnen verdienen, zo schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad. De Vlaamse socialisten laten zich inspireren door een Rotterdams proefproject. De controle gebeurt via camera’s die nummerplaten kunnen lezen. Lees meer

‘Typisch socialistenvoorstel’

Regeringspartij N-VA is niet te spreken over het voorstel. Vlaams parlementslid Annick De Ridder spreekt van een ’typisch socialistenvoorstel’. ‘Wat gratis (belasting)geld uitdelen en alles komt goed. Wij kiezen daarentegen voor investeren in alternatieven én weginfrastructuur. Hun voorstel is als pleister op houten been en lost werkelijke fileproblemen niet op’, zegt ze in een reactie aan Belga.

De Ridder gelooft niet dat mensen financieel belonen om de spits te mijden een oplossing is om de problemen op te lossen. ‘Als dat de wonderoplossing is van SP.A voor de files, lijkt die partij te vergeten dat zeer veel mensen de keuze niet kunnen maken voor glijdende uren, maar aan vaste uren gebonden zijn. Bovendien worden diegenen die kiezen voor alternatieven gestraft door SP.A, want zij krijgen niets’.

Volgens De Ridder maakt de Vlaamse regering al wel de juiste keuzes, door bijvoorbeeld in en rond Antwerpen te investeren in zowel openbaar vervoer als in Oosterweel. ‘Dàt zijn wel degelijk de maatregelen die een einde zullen maken aan de files’.

Onhaalbaar, onrealistisch en onwenselijk

Dirk De Kort, Vlaams parlementslid voor CD&V, noemt het SP.A voorstel ‘onhaalbaar, onrealistisch en onwenselijk’ en zegt veel meer te geloven in het sturende effect van een slimme kilometerheffing.

‘We moeten mensen niet belonen omdat ze met de auto rijden, want we willen hen juist naar de alternatieven sturen. In alle visieteksten over mobiliteit staat dat men ervoor wilt zorgen dat mensen minder vaak de auto nemen en dat men dus de alternatieven, zoals openbaar vervoer, de (elektrische) fiets, autodelen, etc. wilt promoten. Met name voor woon-werk- of woon-schoolverkeer. Het is dan ook onvoorstelbaar dat men in dit voorstel autogebruik wilt belonen’.

CD&V vindt de slimme kilometerheffing een veel beter instrument tegen de files. De Kort: ‘Het mooie van die slimme kilometerheffing is juist dat je sturend kan werken door minder bijdragen te vragen buiten de spitsuren, maar nog steeds het principe ‘de gebruiker betaalt’ te hanteren en zo mensen stimuleert om na te denken over het vervoersmiddel dat ze gebruiken.’

Nog volgens De Kort is het SP.A-voorstel enkel interessant voor de ‘happy few’. ‘Niet iedereen kan zomaar de files mijden en op een ander tijdstip naar zijn/haar werk gaan. Een slimme kilometerheffing is ook op dit vlak eerlijker, want hiervan profiteert iedereen die voor verstandig vervoer kiest’. (Belga/KVDA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content