Piloten vrezen voor meer ongelukken door verlenging vliegtijden

© AFP

Piloten protesteerden vandaag op verschillende Europese luchthavens tegen de nieuwe veiligheidsvoorschriften voor boordpersoneel. Die voorschriften bevatten onder meer een verlenging van de vliegtijden.

Het Europees Agentschap voor de Veiligheid van de Luchtvaart (EASA) heeft de Europese Commissie een nieuw voorstel rond de regelgeving van vlieguren gedaan. En dat is niet naar de zin van onder meer de European Cockpit Association, een van de beroepsverenigingen van piloten. Die menen dat het voorstel de veiligheid niet ten goede zal komen. Op verschillende Europese luchthavens, waaronder Zaventem, deelden piloten strooibriefjes uit met hun bezwaren.

“Het voorstel van EASA was bedoeld om de vermoeidheid bij de piloten tegen te gaan”, stelt Francis Nardy, vicevoorzitter van ECA. Maar volgens de pilotenvereniging bevat het voorstel onder meer een langere stand-by-tijd voor piloten. “We kunnen nu tot 22 uur ‘on duty’ zijn. Dat wil dus zeggen dat je, na 22 uur wakker zijn, nog in staat moet kunnen zijn als piloot om een vliegtuig aan de grond te zetten. Ik ben echt zeker dat daar ongelukken van gaan komen”, zegt Rudi Pont van de Belgian Cockpit Association aan VRT.

Tegen beter wetenschappelijk weten in

Volgens Nardy gaat het nieuwe voorstel ook in tegen het wetenschappelijke advies. “En dat is niet in lijn met de afspraken hierover. Er werd in 2006 afgesproken dat EASA een nieuwe regelgeving moest uitdenken op basis van gedegen wetenschappelijk onderzoek.”Volgens Nardy bleek onder andere uit wetenschappelijk onderzoek dat piloten ’s nachts beter niet langer dan 10 uur vliegen.

Volgens Geert Sciot, woordvoerder van de Europese luchtvaartmaatschappijen, is er geen probleem met de nieuwe regels. “Die zijn gebaseerd op de Britse wetgeving, die erg streng is voor boordpersoneel. Bovendien willen verschillende low-costmaatschappijen zich niet schikken naar de nieuwe wetgeving, omdat ze die te streng vinden.”

Petitie

Over het invoeren van nieuwe regels voor de piloten en het cabinepersoneel, moet eerst zich het Europese parlement zich eerst nog uitspreken. Al is volgens Francis Nardy de kans zeer groot dat die zonder veel bezwaren de nieuwe reglementering zal goedkeuren.

Sinds midden november ondertekenden meer dan 100.000 mensen een petitie om de nieuwe regelgeving aan te klagen. Die petitie werd dinsdag overhandigd aan een adviseur van Europees Commissaris voor Transport Siim Kallas. (Belga/VRT/EA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content