Petitie protesteert tegen aanmaningskosten nutsbedrijven

02/01/13 om 14:35 - Bijgewerkt om 14:35

(Belga) Een groepering van sociale organisaties zoals Welzijnszorg Vlaanderen, de Vlaamse Huurdersbonden en het Netwerk tegen Armoede is gestart met een petitie om te protesteren tegen de aanmaningskosten door nutsbedrijven, zoals telefoonmaatschappijen en energieleveranciers. Volgens de initiatiefnemers worden vooral arme mensen getroffen door de extra kosten.

De organisaties pleiten meer specifiek voor het afschaffen van de kosten bij de eerste herinnering van niet-betaling. Heel vaak zijn er al kosten verbonden aan een aanmaning die enkele dagen na het overschrijden van de betalingsdatum wordt verstuurd, stellen onder meer het Netwerk tegen Armoede, Samenlevingsopbouw Antwerpen Provincie, Welzijnszorg Vlaanderen, de Vlaamse Huurdersbonden, het Vlaams Huurdersplatform en het Limburgs Sociaal Forum. "Mensen in armoede moeten vaak wachten op hun inkomen voor ze hun uitgaven kunnen regelen", zeggen de initiatiefnemers. "De minste hapering, zoals een uitkering die niet tijdig uitbetaald wordt of een ziekenhuisopname, zorgt ervoor dat een arme al snel meer moet betalen voor het gebruik van zijn telefoon, tv of verwarmingstoestel door de aanmaningskosten. Dat doet mensen in een spiraal van armoede belanden. Ze sparen zich het eten uit de mond om facturen te kunnen betalen en worden dan nog leeggeperst. Wij willen met deze petitie mensen meer armoede besparen." De petitie kan zowel op papier als online (via onder meer www.debrughasseltvzw.tk) worden ondertekend. Rond Pasen worden de handtekeningen overhandigd aan minister van Economie en Consumentenzaken Johan Vande Lanotte (sp.a). (MVL)

Onze partners