Peeters wil superombudsdienst en uitbreiding zwarte lijst

15/11/14 om 14:57 - Bijgewerkt om 14:56

Naast een bijsturing van de indexkorf, stelt minister van Werk en Economie Kris Peeters (CD&V) in zijn beleidsverklaring voor om een overkoepelende ombudsdienst te creëren en de zwarte lijst voor mensen met betalingsachterstand uit te breiden.

Peeters wil superombudsdienst en uitbreiding zwarte lijst

Kris Peeters, minister voor Tewerkstelling © Belga

Naast een bijsturing van de indexkorf bevat de beleidsverklaring van minister van Werk en Economie Kris Peeters (CD&V) nog enkele opvallende voorstellen. Zo komt er een soort overkoepelende ombudsdienst, zeg maar een superombuds, schrijven De Morgen en Het Laatste Nieuws. Daarnaast wil Peeters volgens De Tijd de lijst voor mensen met een betalingsachterstand gevoelig uitbreiden. Het kabinet-Peeters geeft voorlopig geen toelichting bij de voorstellen en verwijst naar de geplande 'hearing' over de beleidsverklaring dinsdag in de Kamer.

Duidelijkheid scheppen

De indexkorf, bepalend voor de koopkracht, zal aangepast worden aan de hand van de scangegevens van de supermarkten.

Wie een probleem heeft met zijn internetfactuur, treinabonnement of hospitalisatieverzekering, moet vanaf 1 januari 2015 terecht kunnen bij één ombudsdienst: een soort van overkoepelendesuperombuds.

Of zo'n centrale ombudsdienst geen bedreiging voor consumentenorganisatie Test-Aankoop - die andere ombudsdiensten en geschillencommissies overkoepelt - vormt? Woordvoeder Ivo Mechels in De Morgen en Het Laatste Nieuws: "Wij zijn al jaren voorstander van een 'superombuds' die andere ombudsdiensten en geschillencommissies overkoepelt. Nu zijn die hopeloos versnipperd. Je hebt er eentje voor meubelen, maar ook voor reizen en zelfs tapijtreinigers. Zij werken op een eilandje, waardoor het voor de consument niet altijd duidelijk is waar hij terecht kan met zijn vraag."

Consument beschermen tegen schuldenlast

Minder gelukkig is Test-Aankoop met het plan van Peeters om de zwarte lijst voor mensen met een betalingsachterstand uit te breiden, zoals in De Tijd staat. Wie zijn consumentenkrediet of hypothecair krediet niet correct afbetaalt, komt terecht in de Centrale voor Kredieten aan Particulieren van de Nationale Bank. Die lijst telt de namen van ongeveer 350.000 Belgen. De totale achterstand bij de terugbetaling van kredieten bedraagt meer dan 3 miljard euro en steeg de jongste jaren gestaag door de economische crisis.

Peeters wil de zwarte lijst uitbreiden. Wie zijn energie-, telefoon- of internetrekening niet correct betaalt, zal voortaan ook op de zwarte lijst terechtkomen. Ook wie zijn personenbelasting niet correct betaalt, wordt opgenomen. De vicepremier wil zo niet alleen de ondernemer beschermen, maar ook de consument tegen een overmatige schuldenlast.

Test-Aankoop noemt de uitbreiding echter een "slecht idee". "Het is gecopy-pastet vanuit het memorandum van de bankenfederatie Febelfin. Er bestaan genoeg andere gegevens om over de solvabiliteit van iemand te oordelen", luidt het. De consumentenorganisatie waarschuwt voor ongewenste neveneffecten. "Bedrijven kunnen dreigen met een opname op de lijst van de Centrale om druk te zetten als een klant zijn factuur aanvecht". (Belga/WB)

Onze partners