Peeters wil motorrijders op de busstrook, Weyts niet overtuigd

Ben Weyts. © BelgaImage

Hoewel het niet zijn bevoegdheid is, wil vicepremier Kris Peeters (CD&V) dat motoren ook op de busstrook mogen rijden. Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is geen voorstander van het idee.

Peeters wil dat er eindelijk gevolg wordt gegeven aan de wegcode die in 2011 werd aangepast, schrijven Het Laatste Nieuws en De Morgen donderdag.

De motor is nu al het voertuig dat het minste last heeft van files.

Ben Weyts (N-VA), minister van Mobiliteit

In 2011 maakte staatssecretaris Etienne Schouppe (CD&V) het voor motorrijders mogelijk om gebruik te maken van rijstroken die zijn voorbehouden voor het openbaar vervoer. In de praktijk is er nog niets van in huis gekomen. Wegbeheerders mogen autonoom beslissen of motoren zijn toegestaan op de busstrook.

Het schoentje wringt volgens Peeters, zelf een fervent motorrijder, vooral bij de vervoersmaatschappijen. “Zij zeggen: ‘De busbaan is van ons, en al wie er bijkomend gebruik van maakt, zorgt voor hinder.’ Toch ben ik voorstander van het systeem en wil ik het dan ook bespreken met collega’s in de verschillende regeringen.” Peeters denkt aan motoren op busstroken als algemene regel, met uitzonderingen waar het niet mag. Het omgekeerde systeem, dus.

Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is echter allesbehalve pro. “De busbanen zijn bedoeld voor collectief vervoer en dat is de motor nu net niet. Bovendien is de motor nu al het voertuig dat het minste last heeft van files en het vlotst door het verkeer kan.” Hij vreest dat één uitzondering de deur openzet voor andere. En dat de busbanen op den duur zullen dichtslibben.

Partner Content