Patiënt weet nog steeds onvoldoende over zijn rechten

17/04/12 om 19:13 - Bijgewerkt om 19:13

(Belga) Anno 2012 weten mensen nog steeds amper hoe ze hun rechten kunnen afdwingen als ze langs moeten bij hun huisarts of tandarts, als ze een centrum voor geestelijke gezondheidszorg raadplegen, of als ze worden opgenomen in een ziekenhuis. Dat blijkt uit een enquête door de Christelijke Mutualiteit (CM) en Ziekenzorg bij 678 patiënten waarover het weekblad Knack woensdag bericht.

Meer dan 80 procent van de ondervraagden geeft toe onvoldoende te weten wat er in de wet op de rechten van de patiënt staat. Die dateert van 2002. Er is ook een groot verschil tussen wat mensen weten en wat ze willen. Zo hecht meer dan 90 procent veel belang aan inzage in het patiëntendossier, de mogelijkheid van een tweede medisch advies en goede informatie over de diagnose en evolutie van de ziekte. Ruim 80 procent vindt het niet meer dan normaal dat een zorgverlener de toestemming moet krijgen voor een onderzoek, het toedienen van een geneesmiddel of een operatie. Meer dan 60 procent van de ondervraagden werd de voorbije drie jaar opgenomen in een ziekenhuis. Een even grote groep werd echter niet degelijk geïnformeerd over zijn rechten en had evenmin het gevoel duidelijk ingelicht te zijn over de ingreep, mogelijke bijwerkingen of een alternatieve behandeling. Zeventig procent zelfs bleef in het ongewisse over de kostprijs van de behandeling. Nog een pijnpunt is de behandeling van klachten die verband houden met de patiëntenrechten. CM-voorzitter Marc Justaert pleit voor een evaluatie van de wet van 2002. Yvo Nuyens, emeritus hoogleraar van de KU Leuven en oud-programmadirecteur van de Wereldgezondheidsorganisatie, wil de ongeveer 400 patiëntenorganisaties in België een plaats geven in de overlegorganen en het beheer van de ziekteverzekering. In zijn ogen delen de artsenorganisaties en ziekenfondsen daar nu te veel de lakens uit. (JDH)

Onze partners