Pascal Smet: 'Ooit, over tien jaar, kunnen de Brusselse tunnels dicht'

30/01/16 om 10:10 - Bijgewerkt om 10:10

Brussels minister Pascal Smet (sp.a) lanceert zaterdag in De Morgen een oproep aan de verschillende beleidsniveaus om samen een mobiliteitsoplossing voor de hoofdstad te zoeken. "Alle inwoners van dit land hebben er alle belang bij dat Brussel een leefbare stad blijft", luidt het. Smet gelooft dat de oplossing op termijn zal leiden tot een sluiting van de Brusselse tunnels.

Pascal Smet: 'Ooit, over tien jaar, kunnen de Brusselse tunnels dicht'

© belga

Aanleiding voor de oproep zijn de slechte staat van die tunnels, waarover de hele week al veel te doen was. "Brussel zal de tunnels renoveren. Toch is het niet alleen onze verantwoordelijkheid dat de hoofdstad dagelijks 250.000 pendelaars in een wagen aantrekt. De pendelaar vindt geen alternatieven."

Smet pleit voor een actieplan op alle beleidsniveaus. Zo moet het Waals Gewest zijn verzet opgeven tegen de kilometerheffing voor personenwagens. Alleen zo kan de overheid eindelijk werk maken van een rechtvaardige financiering die het autogebruik tempert. "En als Vlaanderen eist dat we overstapparkings aan de gewestrand bouwen, dan vinden ze in mij een medestander. Maar kunnen de randgemeenten, zoals Drogenbos, dan stoppen met hun verzet?".

Zelf zal Brussel zwaar investeren in openbare mobiliteit: 5,2 miljard euro over de komende tien jaar, aldus Smet. "De overstapparkings komen er, de metro wordt volledig gemoderniseerd, met ook nog nieuwe tramlijnen en een busplan. Aan de Heizel bouwen we een nieuwe hub, met overstappen naar het Vlaamse tramnetwerk." De Brusselse minister gelooft dat de inspanningen binnen een aantal jaren hun vruchten zullen afwerpen: 'Ooit, over tien jaar, kunnen er tunnels dicht', vertelt Smet in De Morgen.

Tot slot moet de federale regering iets doen aan de antistedelijke fiscaliteit, waardoor wonen op het platteland nu goedkoper is. Ook de 4 miljard euro fiscaal voordeel die elk jaar naar bedrijfswagens gaat, kan beter worden geïnvesteerd in duurzame oplossingen, zoals de voorstadstrein rond Brussel. Smet hoopt dat die S-Baan een prominente plek krijgt in het nieuwe vervoersplan van de NMBS, dat in 2017 moet ingaan.

De financiering van de renovatie van de Brusselse tunnels is al langer het onderwerp van een fel debat. Het Overlegcomité tussen de verschillende regeringen in ons land draaide eerder deze week uit op een slag in het water. Vanuit Vlaanderen is er weinig bereidheid om Brussel nog extra geld toe te schuiven voor het noodzakelijke opknapwerk.

In een interview met Knack dat woensdag gepubliceerd werd, zei Smet nog dat hij zal proberen om de kosten buiten de begroting te houden.

(Belga/JH)

Onze partners