Overheid lanceert nieuwe campagne over wat gedaan bij industriële ongevallen

(Belga) De FOD Binnenlandse Zaken heeft vandaag een nieuwe campagne gelanceerd om de Belgen te leren wat te doen bij industriële ongevallen. “Ga naar binnen, sluit ramen en deuren en volg de media op de voet voor meer info”, is de boodschap. Bevoegd minister Joëlle Milquet verwees naar de explosie in de energiecentrale in het Nederlandse Nijmegen om het belang van de campagne te onderstrepen.

Ons land telt vandaag 382 zogenaamde Seveso-bedrijven, die zich bezighouden met de behandeling, productie, gebruik of opslag van gevaarlijke stoffen. Vaak gaat het om chemische sites of raffinaderijen, waar incidenten een ernstig gevaar kunnen betekenen voor volksgezondheid en milieu.”De burgers zijn in de eerste plaats verantwoordelijk voor de veiligheid van zichzelf en hun gezin”, verduidelijkte Milquet bij de lancering van de nieuwe infocampagne. Beginnen de sirenes rond een Seveso-site te loeien, dat moeten burgers dus weten wat te doen. En dat is: naar binnen gaan, ramen en deuren sluiten en het nieuws volgen op radio of tv. Brochures, webbanners, advertenties, een tv-spotje en de website seveso.be moeten die boodschap bij alle burgers krijgen. Bovendien is ook een online game ontwikkeld die op de website gespeeld kan worden. Tot slot liet minister Milquet nog verstaan dat ze ook werk wil maken van een algemeen systeem om waarschuwingsberichten bij incidenten snel en via zoveel mogelijk kanalen te verspreiden. Ze plant alvast gesprekken met de gsm-operatoren over een manier om alle gsm’s in de buurt van een bepaalde site meteen een sms te kunnen sturen. (DLA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content