Ouders willen scholen beter kunnen vergelijken

26/01/16 om 12:30 - Bijgewerkt om 12:30

Bron: Belga

(Belga) De ouders van Vlaamse schoolkinderen willen een objectief instrument om scholen met elkaar te kunnen vergelijken. Dat blijkt uit een forum dat de Koning Boudewijnstichting organiseerde. De stichting bracht 24 zorgvuldig geselecteerde ouders uit alle lagen van de bevolking gedurende drie weekends samen om tot een consensus over het onderwijs van de toekomst te komen. Bevoegd minister Hilde Crevits bestudeert op welke manier aan de vragen van de ouders tegemoet kan worden gekomen.

Ouders willen scholen beter kunnen vergelijken

Ouders willen scholen beter kunnen vergelijken © BELGA

De 24 ouders debatteerden urenlang over het onderwijs zoals het er in 2030 moet uitzien en kwamen op verschillende punten tot consensus. Zo vinden ze dat scholen niet gelijk moeten zijn, maar wel gelijkwaardige kwaliteit moeten afleveren. Daarvoor vragen ze een objectieve vergelijkende test. De minister denkt na over het idee, maar wil niet dat scholen op basis van hun examenresultaten worden vergeleken. "Dat zou niet eerlijk zijn ten opzichte van scholen met bijvoorbeeld veel zorgleerlingen", zegt ze dinsdag. Crevits wijst erop dat de inspectieverslagen nu al kunnen worden opgevraagd en bestudeert of het nuttig is die documenten op een meer actieve manier aan de ouders te presenteren. Opvallend is ook dat de ouders vinden dat scholen jongeren beter moeten voorbereiden op het echte leven. Onderdeel daarvan is het slopen van de muren tussen het onderwijs en het bedrijfsleven. "De werkplek is de ideale plaats om probleemoplossend denken en creativiteit aan bod te laten komen, om theorie en praktijk te mengen", vinden de 24. De minister is aangenaam verrast door dat standpunt. "Ik ga daar sterk in mee, maar wil er tegelijk op wijzen dat een school niet louter dient om producten voor de arbeidsmarkt af te leveren. Een school is vooreerst een plaats waar je kennis opdoet en talenten leert ontdekken." De ouders en de minister zijn het er tot slot over eens dat de leraar van de toekomst niet langer solitair werkt. Lesgeven wordt teamwork, een belangrijke remedie om bijvoorbeeld burn-outs bij het lerarenkorps tegen te gaan, besluit Crevits. (Belga)

Onze partners