'Ouders en leerkrachten maximaal betrekken bij hervorming onderwijs' (Pascal Smet)

21/08/13 om 15:36 - Bijgewerkt om 15:36

Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) is van plan ouders en leerkrachten vanaf de start van het nieuwe schooljaar goed in te lichten over de hervorming van het secundair onderwijs.

'Ouders en leerkrachten maximaal betrekken bij hervorming onderwijs' (Pascal Smet)

© Belga

"Ouders en leerkrachten zullen goed ingelicht worden over de hervorming van het secundair onderwijs, waarover de Vlaamse regering enkele maanden geleden een akkoord bereikte", reageert Vlaams minister Pascal Smet (SP.A) op de enquête van Knack. Daaruit blijkt dat een groot deel van de ouders en leerkrachten die hervorming niet steunt.

Van de 1.004 ondervraagde leerkrachten noemt bijna één leerkracht op de drie zich een virulent tegenstander van de hervorming. In het algemeen secundair onderwijs ligt de tegenstand zelfs op meer dan 85 procent. Volgens 59,5 procent van de leerkrachten heeft het secundair onderwijs überhaupt geen nood aan een grondige inhoudelijke hervorming. Bij de bijna 600 ondervraagde ouders is 65 procent tegen.

Maximale betrokkenheid

Gevraagd om een reactie van de minister verwees zijn woordvoerster naar de verklaringen van Smet tijdens het VTM Nieuws. Daar wees de SP.A-minister op het belang van ouders en leerkrachten goed in te lichten, wat volgens hem bij de start van het schooljaar zal gebeuren.

De maanden en jaren nadien moet de hervorming in de praktijk worden omgezet. "Daar zullen leerkrachten en ouders maximaal bij betrokken worden", verzekerde Smet.

Brede eerste graad

Over de onderwijshervorming bereikte de Vlaamse regering in juni pas na moeizame onderhandelingen een compromis. Volgens het akkoord wordt de eerste graad "verbreed". Er komt een breed basispakket dat voor alle leerlingen gelijk is, naast pakketten die scholen zelf kunnen organiseren om sterke leerlingen uit te dagen en zwakke leerlingen extra te ondersteunen.

Vanaf de tweede graad komt er een nieuwe indeling met vijf studiedomeinen. Per domein komen er doorstroomrichtingen voor wie later verder gaat studeren of arbeidsmarktrichtingen voor wie na school meteen gaat werken. Er zijn ook richtingen die beide combineren.

Oppositie niet verrast

De Vlaamse oppositiepartijen Groen, Open VLD en Vlaams Belang zijn niet verrast door de resultaten van de Knack-enquête. Ze omschrijven het akkoord van enkele maanden terug als een "flauw afkooksel" of een "halfslachtig compromis" en roepen de meerderheid op haar huiswerk over te doen.

Volgens Groen-fractieleidster Elisabeth Meuleman bestaat er een rechtstreeks verband tussen het gebrek aan draagvlak bij ouders en leerkrachten enerzijds en het "slechte onderwijsbeleid" van minister Pascal Smet (SP.A) anderzijds.

Groen: 'Luister naar onderwijsspecialisten'

"Het probleem met het draagvlak is al langer bekend. Het is de verantwoordelijkheid van onderwijsminister Pascal Smet, die enorm veel tijd verprutste", sneert Meuleman. Ze verwijt de minister dat hij de problemen van de leerkrachten onvoldoende onderkend heeft.

"Leerkrachten moeten mee betrokken worden in een hervorming van het onderwijs. Alle ministers die nu enkele maanden voor de verkiezingen de tour van de scholen doen om een slechte hervorming alsnog te gaan verkopen, hadden dat beter vier jaar geleden gedaan als start van het hervormingsproces. Luisteren naar onderwijsspecialisten is absoluut nodig, maar ook luisteren naar leerkrachten, leerlingen en ouders is noodzakelijk", luidt het.

Open VLD: 'Zelfs geen gemeenschappelijk draagvlak bij beleidsmakers'

Voormalig Onderwijsminister Marleen Vanderpoorten (Open VLD) herinnert aan de moeizame manier waarop het compromis binnen de meerderheid tot stand kwam en de soms tegengestelde verklaringen die de coalitiepartners daarover aflegden. "Wanneer we kijken naar het parcours dat de Vlaamse meerderheidspartijen hebben afgelegd om tot hun compromis te komen, kan het niet anders dan dat er geen draagvlak bestaat voor hun plannen", vindt Vanderpoorten.

"Hoe kan men als beleidsmaker hopen op een breed maatschappelijk draagvlak indien de beleidsmakers zelf geen gemeenschappelijk vlak delen?"

Vlaams Belang: ''Gecontesteerde delen afvoeren'

Vlaams Belang-fractieleider Joris Van Hauthem merkt op dat de voorstanders van de hervorming steeds schermden met het aanwezige draagvlak. Dat was er misschien bij de meerderheidspartijen en de koepels, maar in geen geval bij de leerkrachten zelf, aldus Van Hauthem.

"Als een zo significante meerderheid van het lerarenkorps de onderwijshervorming van de Vlaamse regering naar de prullenmand verwijst, is het niet meer dan logisch dat de Vlaamse regering de gecontesteerde delen onverwijld afvoert", besluit Van Hauthem. (Belga/AVE)

Onze partners