Opvallende campagne van Child Focus: opsporingsberichten komen tot leven

15/02/16 om 18:40 - Bijgewerkt om 18:39

Child Focus brengt de opsporingsberichten van zes vermiste kinderen tot leven met een nieuwe "emotionele campagne".

Opvallende campagne van Child Focus: opsporingsberichten komen tot leven

© /

De traditionele opsporingsberichten komen door een 3D-techniek in beweging en laten een audioboodschap weerklinken. Bovendien werden zes aangepaste webadressen aangemaakt om de zoektocht naar de vermiste kinderen interactief te maken.

De campagne is uitgewerkt rond de verdwijningen van Gevriye Cavas, de Spanjaard Hodei Egiluz Diaz, Marijke Francis, Nathalie Geijsbregts, Ilse Stockmans en Liam vanden Branden. Ze zijn minstens twee jaar vermist - van Gevriye Cavas is al 31 jaar geen spoor meer gevonden - en de familieleden gaven hun toestemming.

De ouders en familieleden van de kinderen waren maandag zelf aanwezig op de persvoorstelling in Brussel. "Wij hopen dat er in een of meerdere zaken een antwoord of doorbraak komt door deze campagne", zegt Heidi De Pauw, voorzitter van Child Focus.

Confronterend

De nieuwe Child Focus-campagne mikt sterk op het gevoel. "De oude foto's die iedereen kent, zijn tot leven gebracht. De foto beweegt, knippert met de ogen. Zo verandert een op het eerste gezicht gewoon opsporingsbericht tot een confrontatie. Het is een onthutsend beeld", zegt directeur communicatie Dirk Depover. "Een begeleidende stem spreekt de passant aan: 'Dit kind is op zoek naar jou. Jij weet misschien iets over zijn of haar lot.'"

Dat sommige verdwijningszaken al meer dan 20 jaar oud zijn, kan net een voordeel zijn, gelooft Depover. "Tijd is een bondgenoot. Mensen krijgen na verloop van tijd wroeging, ze willen hun hart luchten. Dit kan een doorbraak betekenen."

Een opgeloste verdwijningszaak in Duitsland was een van de redenen voor deze campagne. Daar werd het lichaam van een vermist meisje na 29 jaar teruggevonden nadat een tv-programma aandacht had besteed aan de zaak. De dader werd er geklist na een tip van een handlanger. Maar niemand werd veroordeeld, want de zaak was verjaard. Iets waar het Duitse openbare ministerie de nadruk op had gelegd.

Maar Child Focus wil de verjaring van mogelijke zaken niet aanhalen om bepalende getuigenissen los te weken. "De Belgische wet voorziet een verjaringstermijn van 20 jaar. Maar dit moet in elke zaak apart bepaald worden", geeft woordvoerster Maryse Rolland nog mee.

De vader van de in 1996 verdwenen Liam vanden Branden vindt de campagne geslaagd. Toch blijft de onzekerheid. "Ik vind de campagne persoonlijk zeer geslaagd, maar alleen blijft de vraag of het ook een antwoord zal bieden op onze vragen", zegt Dirk vanden Branden. Maar de vader blijft hopen. "Ook al is het 20 jaar geleden, mogelijk komt een persoon die iets gezien heeft, een getuige, of een dader, tot inkeer. Dat kan alleen maar positief zijn." (Belga/TE)

Onze partners