Oplossingen vliegroutes Brussel sowieso negatief voor luchthaven

18/08/14 om 19:55 - Bijgewerkt om 19:55

Op korte termijn zijn er slechts drie mogelijke oplossingen voor de vliegroutes boven Brussel. Bovendien is een negatieve impact op de capaciteit van de luchthaven onvermijdelijk. Zo blijkt uit het rapport van staatssecretaris Chatherine Fonck (cdH).

Oplossingen vliegroutes Brussel sowieso negatief voor luchthaven

© BELGA

Het rapport over de vliegroutes boven Brussel dat staatssecretaris Catherine Fonck (cdH) aan premier Elio Di Rupo, de vicepremiers en de federale formateurs heeft overgemaakt, bevat slechts drie mogelijke oplossingen op korte termijn. Meer dan gepuzzel met de huidige routes is niet haalbaar op drie maanden, klinkt het in regeringskringen. En een negatieve impact op de capaciteit van de luchthaven is naar verluidt onvermijdelijk.

De Brusselse rechtbank van eerste aanleg schrapte eind juli het gebruik van twee vliegroutes - de Kanaalroute en de ruime linkerbocht - boven Brussel. Komt er binnen de drie maanden geen alternatief uit de bus, dan dreigt bovendien een dwangsom van 50.000 euro per dag.

Impact op werkgelegenheid

Raakt de nieuwe federale regering met N-VA, CD&V, Open Vld en MR snel genoeg op de been, dan krijgt die het lastige dossier op haar bord. Lukt dat niet, dan zal de ontslagnemende ploeg toch nog knopen moeten doorhakken. Bevoegd staatssecretaris Fonck speelde alvast alle informatie door aan de huidige én de nieuwe coalitiepartners. Inclusief juridische en technische analyses, voorstellen en conclusies.

Veel speelruimte is er echter niet. Het rapport bevat naar verluidt drie voorstellen, elk met een aangepaste belasting van de bestaande routes 'Ring', 'Ikea' en 'Delta'. Met twee routes die wegvallen, heeft elk van de voorstellen op korte termijn sowieso een impact op de capaciteit van de luchthaven en dus onrechtstreeks op de werkgelegenheid, stelt een ingewijde vast.

De meest haalbare optie lijkt om vooral de Ringroute aan te boren. Het zwaartepunt op de Ikearoute leggen zou ingewikkelder zijn, terwijl de Deltaroute nog steeds over Brussel passeert.

Drie maanden zijn onvoldoende

Spelen met de uren van de nacht is dan weer geen optie binnen de termijn opgelegd door de rechtbank, maar als voorstel op langere termijn duikt het wel in de nota op. Het voorstel van topman Laurent Ledoux van de FOD Mobiliteit staat eveneens in het rapport, ook al zette hij in regeringskringen kwaad bloed met zijn eigengereide optreden. Zo zou Ledoux zijn eigen staatssecretaris gepasseerd hebben door zelf een nota naar de verschillende vicepremiers te sturen. Volgens een regeringsbron wordt momenteel onderzocht welke disciplinaire maatregelen tegen hem mogelijk zijn.

Ledoux' voorstel om opnieuw te kiezen voor de 'bocht naar links' zou echter onhaalbaar zijn op korte termijn. 'Drie maanden in de luchtvaart, dat is niets. Daarop gooi je niet zomaar alles om, wil je alle veiligheidsvoorwaarden naleven', zo valt nog te horen.

Een kernkabinet om de kwestie te bespreken heeft de ontslagnemende regering voorlopig niet vastgelegd. 'Het rapport wordt momenteel bestudeerd', klinkt het. (Belga/WB)

Onze partners