Open VLD hekelt ‘agressieve sponsorwerving’ bij VRT

Open VLD kaart de ‘agressieve sponsorwerving’ aan door de VAR, de reclameregie van de VRT.

De partij vindt het niet kunnen dat die zoektocht al opgestart is nu er nog geen nieuwe beheersovereenkomst is voor de openbare omroep.

De VAR startte recentelijk de werving op voor sponsoring van onder meer programma’s voor de periode 2012-2013. Steen des aanstoot is de presentatie waarmee de VAR naar de adverteerders trekt.

‘Commericeel agressieve logica’

Er is sprake van een ‘commercieel agressieve logica’, waarbij de VAR ‘Eén stelselmatig positioneert tegenover VTM, luidt het in een resolutie die donderdagnamiddag plenair behandeld wordt in het Vlaams Parlement.

Tommelein: ‘Waarom gaat VRT zo agressief tekeer?’
In de commissie Media verduidelijkte Bart Tommelein al zijn positie. ‘Waarom gaat men zo agressief tekeer nu de beheersovereenkomst nog niet getekend is?’ De beheersovereenkomst 2012-2016 wordt momenteel onderhandeld, maar Vlaams minister van Media Ingrid Lieten (SP.A) liet zich daarover geen reacties ontlokken.

Ze heeft de VRT gevraagd geen nieuwe sponsorcontracten te tekenen zolang de beheersovereenkomst niet rond is: ‘Er zijn nog geen contracten afgesloten en de VRT gaf aan dat dit niet zal gebeuren voor de beheersovereenkomst.’

Lieten: ‘Juridisch correct’
Lieten wees op de gemengde financiering van de VRT. ‘Dat betekent dat de VRT op zoek moet gaan naar middelen. Daar heeft ze een 100-procentdochter (de VAR) voor.’

Over de manier waarop zouden vragen gesteld kunnen worden, ‘maar het is juridisch correct’. ‘Ook in de nieuwe beheersovereenkomst zullen we erover waken dat het precaire evenwicht (tussen dotatie en commerciële inkomsten) behouden wordt.’ (Belga/SD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content