Op- en afritten autosnelwegen moeten veiliger

25/09/11 om 09:40 - Bijgewerkt om 09:40

De meeste dodelijke ongevallen op autosnelwegen gebeuren aan afritten. Vaak is de signalisatie gebrekkig waardoor chauffeurs zich laten verrassen door de bocht in de op- of afrit.

Op- en afritten autosnelwegen moeten veiliger

© Belga

De meeste dodelijke ongevallen op autosnelwegen gebeuren aan afritten. Dat blijkt uit een studie van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) waarover Het Nieuwsblad zondag bericht.

Verkeersexperts vragen de overheid dan ook om die afritten dringend veiliger te maken. Gemiddeld laten 100 mensen per jaar het leven bij verkeersongevallen op autosnelwegen. Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) liet het BIVV uitzoeken welke oorzaken daarvan aan de basis liggen.

Uit de studie blijkt dat veel dodelijke ongevallen plaatsvinden in de buurt van op- en afritten. Bestuuders die de afrit te snel nemen of afritten waar de signalisatie gebrekkig is, kunnen daarvan de oorzaak zijn. Verkeersexperts vragen daarom om de afritten te verbeteren, zodat bestuurders zich minder laten verrassen. Schouppe erkent het probleem, maar wijst er ook op dat er in Vlaanderen al heel wat maatregelen zijn genomen. (Belga/INM)

Onze partners