Oosterweeltracé zorgt voor grootste snelheidswinst

30/05/13 om 19:03 - Bijgewerkt om 19:03

(Belga) Van de vijf voorliggende tracé's voor het oplossen van de Antwerpse verkeersknoop zorgt het Oosterweelscenario voor het grootste effect op de rijsnelheid in de spits. Dat blijkt uit een studie van het Vlaams Verkeerscentrum die werd voorgesteld in de commissie Mobiliteit van het Vlaams parlement. Bevoegd minister Hilde Crevits benadrukte nogmaals dat het Oosterweeltracé de uitgesproken voorkeur van de regering geniet.

Oosterweeltracé zorgt voor grootste snelheidswinst

Zolang de knoop niet definitief is doorgehakt, worden nog steeds vijf mogelijke tracé's bestudeerd om de Antwerpese Ring te verlossen van zijn dagelijks fileleed. Daarbij natuurlijk de Oosterweelverbinding, waarbij de brug is vervangen door tunnels, maar ook het Meccano-scenario, een extra tunnel naast de bestaande Kennedytunnel, een noordelijke Oosterweelverbinding en een centrale tunnel onder de stad. Uit een studie van het Verkeerscentrum blijkt nu dat in het Oosterweelscenario een snelheid tot 100 kilometer per uur moet kunnen worden gehaald op R1 in de ochtendspits, waar dat, indien er niet wordt ingegrepen, 38 km/u zou bedragen in 2020. Ook de meeste andere scenario's zorgen voor een snelheidswinst, maar die ligt beduidend lager. In de avondspits moet met het Oosterweeltracé tussen 37 en 44 km/u kunnen worden gehaald, afhankelijk van randvoorwaarden als de aanleg van de A102 en de R11bis. Minister Hilde Crevits bevestigde in de commissie nogmaals dat de voorkeur van de Vlaamse regering bekend is, al wacht ze nog op het resultaat van alle studies. Ze verzekerde de parlementsleden dat er geen manoeuvres zullen worden uitgevoerd om de definitieve beslissing over de verkiezingen heen te tillen, zoals door onder meer Open Vld wordt gevreesd. (Belga)

Onze partners