Oosterweel wordt fors duurder dan verwacht

24/04/14 om 05:50 - Bijgewerkt om 05:50

De Antwerpse Oosterweelverbinding zal haast twee miljard duurder uitvallen dan verwacht. Dat blijkt uit een BAM-dossier dat Vlaams parlementslid Björn Rzoska (Groen) kon inkijken.

Oosterweel wordt fors duurder dan verwacht

Het BAM-tracé: 1,7 miljard duurder dan voorzien. © Belga

Groen heeft nu een motie ingediend om het Rekenhof het rapport te laten onderzoeken, schrijft De Morgen.

De prijsinformatie staat in het dossier dat de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) op 17 maart 2014 naar het Instituut voor de Nationale Rekeningen (INR) stuurde. Het dateert oorspronkelijk van december 2013. In het BAM-dossier staat dat de totale kostprijs van Oosterweel niet 3,2 miljard euro maar 4,91 miljard euro bedraagt. Of zowat 1,7 miljard euro meer dan wat voorzien was in het Valentijnsakkoord, dat de Vlaamse regering op 14 februari 2014 afsloot.

"De financieel experts van de BAM houden rekening met een 'bouwrente en indexatie' van 3 procent op het moment dat de werken starten in 2016. Extra kosten, zoals de 1,2 miljard euro voor het onderhoud en beheer van de infrastructuur, zitten daar nog niet in", zegt Rzoska.

Bovendien staat in het rapport aan het INR dat het Vlaams Gewest in 2017 met 655 miljoen euro over de brug zal komen om de nv Liefkenshoektunnel te kapitaliseren om zo de aanleg van Oosterweel mogelijk te maken. "Die 655 miljoen euro staat niet in de meerjarenbegroting die de Vlaamse regering liet goedkeuren door het Vlaams Parlement. Waarom niet? Ik vermoed niet dat de BAM dat bedrag heeft voorzien zonder dekking van de Vlaamse regering", werpt Rzoska op. (Belga/TV)

Onze partners