Oosterweel: Meccano-tracé laat toe op linkeroever deel snelwegen te overkappen

(Belga) Het Meccano-tracé uitbouwen in plaats van de Oosterweelverbinding zoals de Vlaamse regering ze nu wil aanleggen, laat niet alleen toe op de rechteroever een deel van de Antwerpse ring te overkappen. De plannen maken het ook mogelijk om op de linkeroever een deel van de snelwegen rond Zwijndrecht te overkappen. Volgens de actiegroepen stRaten-generaal en Ademloos kan men zo 146 ha ruimte winnen op de rechteroever, 30 hectare aan de andere kant van de Schelde en 140 ha natuurgebied vrijwaren dat volgens de huidige plannen bedreigd is.

De actiegroepen beklemtoonden dat het Meccano-tracé een vrachtverbod mogelijk maakt op een groot deel van de Antwerpse Ring. Daardoor wordt overkappen goedkoper, omdat de eisen minder hoog liggen dan voor een drukke snelweg met vrachtverkeer. “Bovendien ontlast je zo de E17 vanuit Gent, die eveneens deels kan worden overkapt. Dat kan ook met snelwegen op andere plaatsen op de linkeroever. Dat zou een groot verschil maken voor de inwoners van Zwijndrecht die nu omsingeld zijn door snelwegen”, aldus Manu Claeys van stRaten-generaal. Ademloos en stRaten-generaal gaven op een persconferentie de aftrap voor hun campagne. De actiegroepen willen alle lokale politici in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen dwingen tot een uitspraak over het thema. Ze focussen op de overkapping van de Antwerpse ring en op “gezond spelen, slapen en sporten”. De oplossing blijft volgens hen de aanleg van het Meccano-tracé dat doorgaand verkeer verder weg moet houden van de stad. (JDE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content