Oosterweel: 'Groen vertelt dingen die niet kloppen'

22/05/15 om 18:50 - Bijgewerkt om 18:50

De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM), die instaat voor de realisatie van de Oosterweelverbinding in Antwerpen spreekt Wouter Van Besien (Groen) tegen: 'Wij zullen de bestaande verkeerssituatie net verbeteren.'

Oosterweel: 'Groen vertelt dingen die niet kloppen'

Oosterweelkaart, van BAM © Belga

De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM), die instaat voor de realisatie van de Oosterweelverbinding in Antwerpen spreekt tegen dat in de omgeving van de geplande verkeerswisselaar Hollandse Knoop een onveilige verkeerssituatie voor fietsers zal ontstaan en dat de sleuf waarin het viaduct van Merksem moet verdwijnen boven het maaiveld zal liggen.

'Bestaande situatie verbeteren'

"Groen vertelt dingen die niet kloppen en dat zouden ze moeten weten", zegt BAM-woordvoerder Bojan Cerovic. De lokale stijging van het aantal baanvakken wijt BAM aan het 500 meter zuidelijker plaatsen van de huidige verkeerswisselaar.

Vlaams parlementslid en Antwerps gemeenteraadslid Wouter Van Besien (Groen) stelde op een persconferentie in Deurne dat de situatie rond de Hollandse Knoop - tussen de Turnhoutsebaan en het Sportpaleis - de levenskwaliteit van de tienduizenden omwonenden bedreigt en er voor fietsers een onveilige situatie zal ontstaan bij het gebruik van de Noordersingel.

"Maar wij zullen de bestaande verkeerssituatie daar net verbeteren", werpt Cerovic op. "Wettelijk gezien zouden we zelfs geen onveilige situaties mógen creëren. We hebben dan ook gezocht naar oplossingen zoals zogenaamde 'passerellen' waarbij fietsers niet in conflict komen met wagens. Op kruispunten zijn er bovendien overal verkeerslichten voorzien."

'Foto's en plannen zijn achterhaald'

Dat de sleuf waarin het viaduct van Merksem verdwijnt boven het maaiveld komt te liggen, zal in de praktijk volgens BAM ook niet het geval zijn. "De Antwerpse ring daalt en stijgt hier en daar, dat is nu ook op het zuidelijke deel zo, maar het maaiveld volgt die beweging gewoon", stelt Cerovic. "Slechts op één plek moeten we lokaal even hoger gaan, omdat daar een premetrokoker onder ligt."

Cerovic zegt tot slot te betreuren dat Groen gebruikmaakt van foto's en plannen die "nog verder onderzocht worden en dus nog niet finaal of zelfs al achterhaald" zijn. (Belga/WB)

Lees meer over:

Onze partners