Oosterweel: "Eerst twee tangenten aanleggen, dan pas Oosterweelverbinding"

24/06/12 om 12:48 - Bijgewerkt om 12:48

(Belga) Bij het uitvoeren van het Masterplan 2020 voor de Antwerpse mobiliteit zullen eerst de twee oostelijke tangenten -de A102 en de R11bis- moeten aangelegd worden. Dat heeft Antwerps schepen voor Openbare Werken Guy Lauwers (sp.a) gezegd in het programma 'Wakker op Zondag' op de Antwerpse regionale televisiezender ATV.

Oosterweel: "Eerst twee tangenten aanleggen, dan pas Oosterweelverbinding"

Lauwers verklaarde dat zijn partij het akkoord binnen de Vlaamse regering over de Oosterweelverbinding wil blijven steunen, maar dat onder meer het neerhalen van het viaduct aan het Sportpaleis onmogelijk kan gebeuren voor de oostelijke verbindingswegen voltooid zijn. "Bij de start van een werf moet je je afvragen: wat doe je eerst?", legt Lauwers uit. "Als we eerst het viaduct aan het Sportpaleis neerhalen, staat door die werkzaamheden heel Europa stil." Lauwers deed zijn uitspraken in een debat met vertegenwoordigers van N-VA, Open Vld, Groen en Vlaams Belang en met Manu Claeys van actiegroep stRaten-generaal. "Sp.a maakt hier een enorme bocht", reageerden Jan Penris (Vlaams Belang) en Wouter Van Besien (Groen) zondag verbaasd. "Maar ik juich het wel toe", aldus Penris. Tot nu toe was er in de plannen van de Vlaamse regering pas sprake van een ondertunnelde R11 en A102 na voltooiing van de Oosterweelverbinding. Alle aanwezige partijen leken het er zondag echter over eens dat een ontwarring van de Antwerpse verkeersknoop best start met het uit de stad wegleiden van het doorgaand verkeer. Over hoe de tangenten precies moeten worden gerealiseerd, bestaat wel nog onenigheid. (VIM)

Onze partners