Oostends stationsproject van 150 miljoen euro van start

(Belga) Donderdag is in Oostende het startschot gegeven voor het stationsproject. Dat gebeurde met de afbraak van een loopbrug die ooit nog diende voor de ferryschepen naar Engeland. Het stationsproject voorziet in de herinrichting van de stationshal tegen midden 2012, de bouw van een nieuwe fietsenstalling en overkapping van het voorperron tegen 2013, de afbraak van het bestaande busstation en heraanleg van een bus en tramstation tegen 2014, en de afwerking van de volledige omgeving tegen 2017.

De NMBS Holding (64 miljoen), De Lijn (58 miljoen), Infrabel (23 miljoen) en de stad Oostende (5 miljoen euro) bekostigen de werken. Nu al blijkt dat de kostprijs 22 miljoen euro hoger ligt dan bij de eerste voorstelling van de plannen in 2009. Toen raamde men de kostprijs op 128 miljoen euro. Burgemeester Jean Vandecasteele (sp.a) noemde het stationsproject het grootste in de stad, na de havenrenovatie. Hij verwees ook naar de aankoop van vastgoed die de koning deed op de aanpalende wijk Hazegras. Luc Lalemand, afgevaardigd bestuurder van Infrabel, verklaarde dat het Oostendse station een voorbeeld van efficiëntie zal worden. Jannie Haek (NMBS) wees erop dat in het nieuwe station de overkapping van de perrons en andere functies zeer belangrijk is: “Daardoor zullen alle publieksfuncties voor trein, tram, bus, auto, fietsers en voetgangers onder een grote luifel zitten. We verwachten dat die werken klaar zullen zijn tegen 2017.” (JDH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content