Ook Paul Gascoigne krijgt schadevergoeding na afluisterschandaal

08/02/12 om 22:28 - Bijgewerkt om 22:28

(Belga) Een nieuwe reeks personaliteiten heeft een schadevergoeding gekregen na het afluisterschandaal rond de Britse tabloid News of the World. Onder hen de Britse ex-voetbalster Paul Gascoigne en Alastair Campbell, de vroegere directeur communicatie van ex-premier Tony Blair.

In het kader van een minnelijke schikking voor het Londense Hooggerechtshof krijgt Gascoigne 68.000 pond, of zo'n 82.000 euro. Campbell kreeg een "substantieel" bedrag, maar meer details zijn niet bekend. News International, dat de Britse kranten overkoepelt van News Corp, de mediagroep van Rupert Murdoch, betaalt de sommen uit. Vorige maand kregen al 37 personen een schadevergoeding, onder wie acteur Jude Law (meer dan 150.000 euro). Daar komen er nu 17 bij. In oktober 2011 werden 60 klachten ingediend tegen het Britse filiaal van News Corp. Volgens de politie werden in de jaren 2000 zo'n 800 mensen afgeluisterd door News of the World. Het afluisterschandaal kwam aan het licht toen bleek dat de tabloid de voicemail van het vermoorde meisje Milly Dowler gekraakt had. Haar familie kreeg een schadevergoeding van twee miljoen pond (2,3 miljoen euro), met daarbovenop nog 1 miljoen pond voor verenigingen gekozen door de familie. Het schandaal leidde ertoe dat News of the World in juli vorig jaar werd opgedoekt. (VRW)

Onze partners