Ook Nederland en rest van wereld volgen troonswisseling

België is op 21 juli wereldnieuws. Vanuit de hele wereld zijn de ogen gericht op koning Filip.

In buurland Nederland wordt de troonswisseling van nabij gevolgd. Onder meer de Nederlandse openbare omroep NOS zendt de gebeurtenissen live uit. Op Nederlandse websites wordt meermaals de vergelijking gemaakt tussen de abdicatie van koningin Beatrix, amper drie maanden geleden, en die van koning Albert.

“Slecht een bescheiden feestje voor Filip”, schrijft het NRC Handelsblad. Vooral het verschil in uitbundigheid is groot, klinkt het. De krant vindt het opmerkelijk dat België vanaf 10.30 uur, als Albert afstand doet van de troon, even zonder koning zit. “Willem-Alexander werd bij het tekenen van de abdicatie door Beatrix automatisch koning, maar bij onze zuiderburen blijft de troon korte tijd onbezet.”

De Volkskrant benadrukt de lofzang die Albert krijgt op zijn laatste dag als koning van België.

In Brussel zijn ook Nederlandse supporters aanwezig. “Twee troonswisselingen in één jaar, dat komt zelden voor. Daar wilde ik graag bij zijn”, getuigt een Nederlandse koningsfan in Brussel.

‘Identiteitscrisis in België’

“Filip: soeverein van een België met een identiteitscrisis”, schrijft de Franse krant Le Monde. Voorts benadrukt de Franse correspondent dat veel Belgen, en dan vooral Vlamingen, zich de vraag blijven stellen: ‘Is Filip er wel klaar voor?’ Hij omschrijft de troon als een “vergiftigd geschenk voor Filip.”

Ook op de website van BBC is de Belgische troonswisseling de headline. “Respect voor de koninklijke familie is een van de factoren die de twee landsdelen bij elkaar houdt’, schrijft een Britse journalist.

De Engelstalige versie van de Arabische nieuwssite Al Jazeera heeft bijzonder veel aandacht voor koningin Mathilde. “Mathilde wordt de eerste koningin die daadwerkelijk geboren is in België.

‘Koningin Paolo stort in’

Daily Mail pakt uit met de sensationele en overdreven titel: “Koningin Paola stort in bij troonswisseling.” Koningin Paola reageerde inderdaad al enkele keren emotioneel, maar een ‘instorting’ is toch zwaar overdreven.

Internetgigant Google past voor de feestelijkheden zijn logo aan. Het letterwoord Google wordt gevormd door gele en rode slingers, een schild en afgewerkt met een kroon. (AVE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content