'Ook in de auto voelen Belgen zich calimero'

30/07/13 om 07:14 - Bijgewerkt om 07:14

België blijft ondermaats scoren in Europese ongevallenstatistieken. De verklaring daarvoor moeten we vooral zoeken in ons eigen hoofd.

'Ook in de auto voelen Belgen zich calimero'

Belgische chauffeurs blijken onvoldoende overtuigd van het nut van het verkeersreglement. 'Een Zweed houdt zich aan de snelheidsbeperking, ook zonder flitspalen.'

In België rijden dezelfde auto's als in de rest van Europa, we hebben tegenwoordig een redelijke pakkans en soms zelfs strengere wetten dan elders. Toch zit de Belgische chauffeur in Europese ongevallenvergelijkingen op het niveau van het vroegere Oostblok, echt niet de categorie die je zou verwachten voor een land als het onze.

Slechte, lakse verkeersattitude

Professor Stijn Daniels van het Instituut voor Mobiliteit (UHasselt) ziet maar één verklaring: onze slechte, lakse verkeersattitude, die België binnen West-Europa een enclave van onveiligheid maakt. Tekenende statistiek: een Belg maakt wel dubbel zoveel kans om te sterven in het verkeer als een Nederlander.

Nu is vergelijken met Nederland, dat misschien wel de beste weginfrastructuur ter wereld heeft, bedrieglijk. Het is namelijk zowel financieel als politiek onhaalbaar om de typisch Belgische lintbebouwing om te turnen naar een wegennet van Nederlands niveau. Daar moet je, volgens Daniels, 'in landelijk Vlaanderen bij wijze van spreken het halve dorp voor afbreken.' Tegelijk lijkt die historische achterstand een te makkelijk excuus: landen als Zweden en het Verenigd Koninkrijk betreuren in verhouding nog niet half zoveel verkeersdoden, en beschikken nochtans echt niet over betere wegen. Ook de pakkans ligt er niet hoger. 'Het verschil is dat men daar meer discipline toont in het naleven van de regels,' zegt Daniels. 'Een Zweed houdt zich aan de snelheidsbeperking, ook zonder flitspalen. De collectieve moraal zegt daar: regel is regel.'

Latijnsere volksaard?

Belgen springen losser om met het reglement en dat heeft dodelijke gevolgen, stelt Daniels vast: 'Ik kan gissen naar verklaringen: speelt onze Latijnsere volksaard een rol? Wantrouwen we de overheid omdat België zo lang en zo vaak bezet gebied is geweest? Het lijkt wel alsof we ons altijd en overal Calimero voelen: anderen leggen ons wetten op, pesten ons, zelfs als we in de wagen zitten! Terwijl: de wetten, die maken we zelf hè, via politici die we daarvoor zelf aanstellen. De Belg ervan overtuigen dat regels wel belangrijk zijn: op lange termijn zal dat de enige manier zijn om het aantal verkeersdoden drastisch naar beneden te halen.' (JVB)

Het volledige dossier over verkeersveiligheid vindt u deze week in Knack.

Lees meer over:

Onze partners