Ook België dooft lichten tijdens ‘Earth Hour’

(Belga) In het kader van de WWF-campagne ‘Earth Hour’ werd zaterdag om 20.30 uur lokale tijd in 150 landen de verlichting op tal van plaatsen symbolisch één uur gedoofd. Over de hele wereld kwamen honderden miljoenen mensen in actie voor het klimaat. Onder het Atomium werd het Belgische spektakel voor het evenement gehouden.

Een nieuw concept dit jaar was “I will if you will”, waarbij mensen uitdagingen aangingen zodra een bepaald aantal deelnemers zich op een website had geëngageerd om deel te nemen aan de actie. Onder meer poolreiziger Dixie Dansercoer en acteur Geert Van Rampelberg namen deel. Ook een aantal burgemeesters, zoals Freddy Thielemans in Brussel en Bart De Wever in Antwerpen, zetten zich in zodra er genoeg burgers deelnamen. In Brussel wordt de buitenverlichting de hele nacht gedoofd aan een aantal bouwwerken, zoals de basiliek van Koekelberg en verschillende kanaalbruggen. Vervoersmaatschappij MIVB doofde de verlichting in zes metrostations tijdens ‘Earth Hour’. Brussels minister Brigitte Grouwels neemt graag deel aan de campagne. “Het past helemaal binnen het lichtplan dat ik heb uitgewerkt met Mobiel Brussel. Kernprincipes daarin zijn het beperken van de lichtvervuiling en meer duurzame verlichting”, aldus de minister. Vorig jaar namen zowat 2 miljard mensen in 150 landen en 6.500 steden deel aan de actie. “Earth Hour” wil de aanleiding zijn tot concrete verandering in de dagelijkse activiteiten, om zo de strijd tegen klimaatverandering aan te gaan. Nieuw-Zeeland opende de rij van 150 deelnemende landen. Een uur later volgde Sydney, in 2007 aan de oorsprong van de actie. Het Sydney Opera House werd groen verlicht om aan te geven dat het gebouw volledig naar hernieuwbare energie zal overschakelen. Moskou nam voor het eerst deel. De kathedraal en negentig monumenten in de Russische hoofdstad werden in het duister gehuld, net als de Petronas Torens in Kuala Lumpur, het Vogelneststadion in Peking of de Niagara watervallen. (COR 923 )

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content