'Onze vakbonden zijn van de meest conservatieve van Europa'

11/09/13 om 06:10 - Bijgewerkt om 06:31

Bron: Knack

Thomas Leysen heeft als voorzitter van de bank KBC, het industrieel bedrijf Umicore en de mediagroep Corelio een unieke uitkijkpost op Vlaanderen, België en Europa. In Knack heeft hij het onder andere over de vakbonden en over zijn vriend Wouter Vandenhaute.

'Onze vakbonden zijn van de meest conservatieve van Europa'

Thomas Leysen © Filip Van Roe

Gelooft u in een Duits model zonder minimumlonen en waar veel mensen wel een job hebben, maar soms tegen een wel uiterst karig loon?

Leysen: We moeten voor dat debat zeker openstaan. En trouwens, Duitsland lijkt me niet echt een sociaal achtergesteld land in Europa. Hoe dan ook, we moeten antwoorden vinden om deze problematiek aan te pakken.

De vakbonden willen er niet van horen. Zijn ze te conservatief?

Leysen: We hebben bij de meest conservatieve vakbonden van Europa, die meer dan in andere landen het conflictmodel hanteren. Vergelijk met Duitsland of Scandinavië, waar de vakbonden veel meer meedenken met het bedrijf. Daar is er het besef dat het langetermijnbelang van een onderneming en dat van de werknemers gelijklopen. Het competitiemodel tussen de vakbonden is bij ons een grote zwakte: ze bieden voortdurend tegen elkaar op. We zouden meer gebaat zijn met een eenheidsvakbond, want dan heb je een sterkere vakbond die met autoriteit kan spreken, maar die ook zijn verantwoordelijkheid kan nemen.

Corelio is aandeelhouder van de televisiezenders Vier en Vijf, samen met Wouter Vandenhaute en Erik Watté en de Finse mediagroep Sanoma, allemaal via de holding De Vijver Media. Wat vindt u van de start van Vier en Vijf?

Leysen: (aarzelend) Die start was moeilijker dan verwacht en gehoopt, maar het is een project van meerdere jaren.

De marktaandelen van Vier en Vijf liggen nu lager dan voor de overname, terwijl er heel veel geld geïnvesteerd is, ook in kwaliteit.

Leysen: Klopt. Alle zenders hebben flink geïnvesteerd bij de komst van het nieuwe Vier en Vijf, maar ik vermoed dat iedereen het in de toekomst wat voorzichtiger zal spelen. Ja, Vier ook. Daar komt nog eens bij dat de Amerikaanse lancering van film The Loft langer heeft geduurd dan verwacht en dus ook de inkomsten achterbleven voor De Vijver. Daarom dat we het kapitaal moesten verhogen, wat meteen bewijst dat iedereen blijft geloven in dat project.

Toch vreemd dat de toekomst van een bedrijf en het business plan afhangt van de lancering en het succes van één film. Geen hond kan voorspellen of de release een flop of een succes zal worden.

Leysen: Dat is niet vreemd. We waren er allemaal van uitgegaan dat de inkomsten van The Loft in 2013 zouden binnenkomen. Daar stonden meer dan tien miljoen euro productiekosten tegenover. Door de vertraging komen de inkomsten van The Loft pas eind 2014 binnen en dus was er nu een cashbehoefte die groter is dan verwacht.

Uw collega Aimé Van Hecke van Sanoma lijkt strenger voor Vier. Hij zegt dat het er snel beter moet.

Leysen: Het moet snel beter, want de verhouding tussen de middelen die we geïnvesteerd hebben en de resultaten was zeker niet in orde. Ik heb er vertrouwen in dat dit zal lukken.

Is het aureool van Wouter Vandenhaute aangetast?

Leysen: Wellicht is dat aureool wat aangetast. Niemand kan zijn hele leven met een gouden aureool rondlopen. Dat is ook niet gezond, want dat ga je zweven. En dat is voor niemand goed. Maar Wouter is een heel straffe ondernemer en hij zal hier sterk uitkomen.

Het volledige interview met Thomas Leysen, over KBC, het krantenlandschap, het loonkostendebat, de N-VA, de Vlaamse onafhankelijkheid en de verkiezingen van 2014 leest u deze week in Knack.

Onze partners