'Onoplettende klanten betalen te veel in supermarkten'

26/04/13 om 13:41 - Bijgewerkt om 13:41

(Belga) Onaandachtige consumenten lopen het risico dat ze in de supermarkt het slachtoffer worden van valstrikken, waardoor ze ongemerkt te veel betalen. Die waarschuwing lanceert Test-Aankoop, op basis van een verkenningstocht in een twintigtal winkels. De consumentenorganisatie vraagt aandacht voor de problematiek en wil dat minister van Consumentenzaken Johan Vande Lanotte (sp.a) optreedt tegen wat Test-Aankoop 'wanpraktijken' noemt.

'Onoplettende klanten betalen te veel in supermarkten'

Volgens Test-Aankoop deinzen sommige handelaars er niet voor terug om uit te pakken met schijnvoordelen of valse promoties die de indruk wekken dat een product oorspronkelijk meer kostte dan in werkelijkheid het geval was. Ook met prijsetiketten is het volgens Test-Aankoop opletten geblazen: die bevatten al eens een fout waardoor er ongemerkt te veel wordt aangerekend. Zo ontdekte TA doosjes geitenkaas geafficheerd én aangerekend als doosjes van 200 gram, terwijl de verpakking vermeldde dat de doosjes slechts 150 gram kaas bevatten. De organisatie vraagt aan handelszaken om nauwkeuriger te werk te gaan bij het zetten van prijzen en eist dat wanpraktijken worden aangepakt. Consumenten wordt gevraagd bewuster te winkelen en wanpraktijken aan te kaarten bij de winkelverantwoordelijke en te melden via de webpagina www.testaankoop.be/luchtinpakjes. Comeos, de Belgische federatie van de handel en de diensten, wijst op de "te beperkte" schaal. "Een 20-tal winkels op 80.000 winkels. Te beperkt om van een onderzoek te spreken", zegt woordvoerder Peter Vandenberghe in een reactie. Comeos neemt vooral aanstoot aan het woord 'valstrik'. "Dat wekt de indruk van een bewuste strategie." Vandenberghe wijst erop dat de sector constant wordt gecontroleerd door de FOD Economie. "Het aantal winkels zonder fouten neemt toe. De helft van de vastgestelde fouten is in het voordeel van de consument." Promotionele acties gaan uit van de producenten, met kans op menselijke fouten, bijvoorbeeld promo-affiches die te lang blijven hangen. (Belga)

Onze partners