Onduidelijkheid over scheiding spoordiensten in nakend voorstel EU-Commissie

29/01/13 om 18:17 - Bijgewerkt om 18:17

(Belga) Europees commissaris voor Transport Siim Kallas stelt morgen zijn langverwachte vierde spoorpakket voor. Met een nieuwe wetgeving zou hij onder meer de liberalisering van het binnenlandse reizigersstransport op tafel willen leggen, maar ook de complete scheiding tussen spoorbeheerder en vervoersmaatschappij wordt overwogen.

Onduidelijkheid over scheiding spoordiensten in nakend voorstel EU-Commissie

Voor België zou dat laatste punt niet veel meer uitmaken. Enkele weken geleden kwam de regering-Di Rupo een hervorming van de NMBS-structuur overeen, waarbij de opdrachten van spoormaatschappij NMBS en infrastructuurbedrijf Infrabel duidelijk gescheiden worden. In Duitsland is een opdeling van de activiteiten echter controversiëler. Deutsche Bahn zit er in een holding met netwerkbeheerder DB Netz en zou niet bereid zijn dat model vaarwel te zeggen."De Duitsers zouden tot op het hoogste niveau bij de Commissie tussenkomen", zegt een bron. "Kallas zou niet van wijken willen weten, maar de 'unbundling' wel willen uitstellen", zegt een andere. Ook Frankrijk is kritisch, maar zou zich minder hard opstellen, althans in deze fase.De liberalisering van het nationaal reizigersvervoer zou wel in Kallas' pakket staan. Het is echter afwachten hoe hij de liberalisering precies zal inkleden. Socialistische bronnen waarschuwen alvast voor de gevolgen van het op de markt brengen van openbare dienstverlening.Het voorstel van Kallas is morgen nog maar de eerste stap in een lang proces. Voor alles kracht van wet krijgt, moeten de lidstaten en het Europees Parlement over het dossier een akkoord vinden. De onderhandelingen beloven wegens de verschillende nationale en ideologische belangen zeer moeilijk te worden. Daarom wordt verwacht dat het dossier over de Europese verkiezingen van 2014 getild zal moeten worden. (JACQUES DEMARTHON)

Onze partners