Onderzoek naar corruptie Wall Street Journal in China

18/03/13 om 15:46 - Bijgewerkt om 15:46

(Belga) Vanuit China is de Wall Street Journal (WSJ) corruptie vanwege medewerkers in de Chinese kantoren aangewreven, zo heeft de toonaangevende Amerikaanse zakenkrant maandag zelf op gezag van Amerikaanse regeringsambtenaren en leidinggevenden van de eigen uitgever geschreven. Chinese ambtenaren zouden zijn omgekocht om aan informatie te raken.

Onderzoek naar corruptie Wall Street Journal in China

Vorig jaar heeft de Amerikaanse justitie een onderzoek geopend nadat een niet nader genoemd iemand, die door het Justitieminister als klokkenluider werd genoemd, had gezegd dat één of meer medewerkers van de WSJ Chinese regeringsfunctionarissen geschenken had(den) gegeven, in ruil voor informatie ten behoeve van artikels. Of dit onderzoek nog gaande is, is onduidelijk. Het moederbedrijf van de WSJ, de News Corp. van krantenmagnaat Rupert Murdoch, heeft in een eigen onderzoek geen grond gevonden om de betichting hard te maken. Intussen is de Amerikaanse regering bijna rond met een ruimer onderzoek naar de News Corp. in het zog van het afluisterschandaal rond Britse aan het concern toebehorende media zoals de ondertussen opgedoekte rioolkrant News of The World. De News Corp. heeft de Amerikaanse Justitie laten weten dat binnen het bedrijf het vermoeden heerst dat de informant een agent van de Chinese regering was, met de bedoeling de kritische berichtgeving omtrent het Chinese leiderschap te torpederen. Nog volgens de WSJ kwamen de betichtingen er min of meer in de tijd dat de krant en andere VS-media het slachtoffer werden van hackeraanvallen waarvan de oorsprong zich in China zou bevinden. (JDH)

Onze partners