'Onderhoud Belgische wegen stelt nauwelijks iets voor'

15/02/16 om 20:57 - Bijgewerkt om 21:24

Het onderhoud van de Belgische wegen, tunnels, bruggen en viaducten stelt nauwelijks iets voor, met Brussel als "rampzalige" exponent.

'Onderhoud Belgische wegen stelt nauwelijks iets voor'

© Belga

Dat zegt de sectorfederatie voor advies- en ingenieursbureaus ORI in "Het Journaal" op Eén. Vlaanderen doet het volgens de federatie iets beter.

"In het algemeen is het niet goed", zegt voorzitter Jan Bosschem van de organisatie. "Brussel is echt rampzalig. Daar wordt niet aan onderhoud gedaan, tenzij er echt iets ergs gebeurt. Wallonië is ook niet goed. Er zijn gigantische putten in de snelwegen."

De Vlaamse weginfrastuctuur is er iets beter aan toe, door het collectief onderhoud. Toch zal ook het budget in Vlaanderen omhoog moeten, want de investering van 350 miljoen euro in het onderhoud van bruggen en wegen is volgens de ingenieurs "nipt".

'Laat automobilist betalen'

En Bosschem denkt dat de automobilist moet betalen, als de staat het niet kan. "Als de staat het geld niet heeft, dan zou men het geweer van schouder moeten veranderen en doen zoals in andere landen: de wegennetten in concessie geven en de gebruikers laten betalen."

Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, laat in "Het Journaal" alvast verstaan tevreden te zijn met de kwaliteit van de bruggen en wegen in Vlaanderen. (Belga/TE)

Onze partners