OIVO: controle op reclame is ontoereikend en inefficiënt

16/09/11 om 11:22 - Bijgewerkt om 11:22

(Belga) De controle op reclame door de Jury voor Eerlijke Praktijken in de reclame (JEP) is ontoereikend en inefficiënt. Dat zegt het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO), dat een studie heeft uitgevoerd naar het toezicht op reclame.

OIVO merkt op dat de wet op de marktpraktijken de consument wel beschermt tegen misleidende en oneerlijke reclame, maar voegt er meteen aan toe dat er nog altijd geen overheidstoezicht bestaat op ethiek in de reclame. "Het is nochtans een fundamenteel punt, als je rekening houdt met het aanzienlijke gewicht van de reclame in onze maatschappij", staat donderdagnacht in een persmededeling te lezen. De sector zelf riep wel de JEP in het leven, die moet nagaan of reclameboodschappen wel conform de wetgeving en ethische codes zijn. Het werk dat dit private orgaan levert, is volgens OIVO echter toereikend noch efficiënt. De verbruikersorganisatie stelt vast dat de JEP een breed veld van de reclame niet controleert. Het gaat om zogenaamde "undercover marketing" of massareclame "below the line". Vreemd, vooral omdat het grootste deel van de reclame-investeringen hier naartoe zouden gaan, luidt het. Dat het bewaken van de ethische regels helemaal steunt op de vrijwillige medewerking van de media en/of de adverteerders, kan volgens OIVO niet. "Dit schaadt de onafhankelijkheid van de controle", klinkt het. OIVO hekelt tevens dat er geen systematisch toezicht wordt uitgeoefend. Teveel hangt af van de waakzaamheid van de consumenten zelf, meent de organisatie. Tot slot is OIVO ontevreden over het gebrek aan analyses en studies over reclame en betreurt ze dat boodschappen van algemeen nut teveel teniet worden gedaan door boodschappen die helemaal iets anders beweren. (FEM)

Onze partners