OCMW-cliënten helpen andere cliënten als sociale gids

(Belga) In Gent starten in september twaalf sociale gidsen. Dat zijn OCMW-cliënten die andere cliënten ondersteunen om administratieve taken in orde te brengen, mee te gaan op afspraak of telefonische ondersteuning te bieden.

“Onze maatschappelijk werkers hebben niet altijd de tijd en ruimte om cliënten overal bij te staan”, schetst OCMW-voorzitter Rudy Coddens (sp.a) het probleem van waaruit het initiatief werd opgestart. Dat beaamt ook Bea, een van de eerste sociale gidsen. “Ik dacht er daarom al langer aan om een handje te kunnen toesteken vanuit mijn ervaring”, zegt ze. De solidariteit en het onderlinge vertrouwen tussen gidsen en andere OCMW-cliënten moet een aantal drempels doen wegvallen. Sociale gidsen kunnen meegaan naar diensten om administratieve taken in orde te brengen, zoals bijvoorbeeld de inschrijving bij VDAB, mutualiteit, vakbond… Verder kunnen ze ook meegaan naar diensten bij een eerste afspraak of contact, zoals school, crèche, sociaal restaurant… Tot slot geven sociale gidsen ook telefonische ondersteuning, zoals herinneren aan een afspraak. De eerste sociale gidsen kregen woensdag, na vier maanden opleiding, een certificaat van het Centrum voor Basiseducatie. Ze leerden onder meer de sociale kaart kennen en werkten rond deontologie en beroepsgeheim. Na een maand stage in juli, gaan ze vanaf september aan de slag. Per opdracht krijgen de sociale gidsen, die zelf van een leefloon of vervangingsinkomen leven, een vrijwilligersvergoeding van vijf euro. “Het gaat dus duidelijk om een engagement”, aldus OCMW-voorzitter Rudy Coddens (sp.a). “Ze doen het voor de appreciatie, om erbij te horen, en voor sommigen is het misschien een opstapje naar volwaardig werk, als is dat niet het hoofddoel.” (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content